N
Ska lägga klinker i en grovhall.
Det är ca 10m2 och gjuten platta, tycker det är ganska slätt men har hittills (till jag fick offerten på flytspackel....) tänk att lägga ca 10mm avjämning innan fix i klinker.

Nu funderar jag på om inte fixet "sväljer" dessa ojämnheter iallfall ? Så frågan är hu knöligt o ojämt kan det vara utan problem för fixet att jämna ut detta ?

Och hur 17 mäter man ut dessa ojämnheter isåfall ? Har en laser men den kan ju inte skicka ut strålen längst ner jämns golvet liksom ???
 
N nova383 skrev:
Ska lägga klinker i en grovhall.
Det är ca 10m2 och gjuten platta, tycker det är ganska slätt men har hittills (till jag fick offerten på flytspackel....) tänk att lägga ca 10mm avjämning innan fix i klinker.

Nu funderar jag på om inte fixet "sväljer" dessa ojämnheter iallfall ? Så frågan är hu knöligt o ojämt kan det vara utan problem för fixet att jämna ut detta ?

Och hur 17 mäter man ut dessa ojämnheter isåfall ? Har en laser men den kan ju inte skicka ut strålen längst ner jämns golvet liksom ???
Keramiska plattor har toleranser vad det gäller skev- och buktighet och den toleransen räknas ut på följande sätt: Plattans längsta kantmått × 0,5%. .
Sätt lasern på golvet mät på olika ställen med tumstock. Då ser du vilken höjdskillnad du har på olika ställen

+-5mm kan du jämna ut med fix ivf
 
Redigerat:
  • Gilla
nova383
  • Laddar…
Man kommer långt med ett vanligt 2m pass, kryp runt en stund och se hur det ser ut.
 
  • Gilla
Carl Johansson och 3 till
  • Laddar…
N
T Tompafix skrev:
Keramiska plattor har toleranser vad det gäller skev- och buktighet och den toleransen räknas ut på följande sätt: Plattans längsta kantmått × 0,5%. .
Sätt lasern på golvet mät på olika ställen med tumstock. Då ser du vilken höjdskillnad du har på olika ställen

+-5mm kan du jämna ut med fix ivf
Va bra. Tror inte det är så mycket som 5mm faktiskt.
 
B
2m vattenpass räcker långt som sagt. Är det nån lokal punkt som är för låg (mer än 5mm) så köp nån säck eller två med flytspackel o fixa den delen själv lokalt. Man behöver inte flytspackla hela ytan.

Det är lite kinkigare att få till det själv i badrum, eftersom fallet måste vara rätt.
 
Har du mer lokala ojämnheter eller är det ena ände på golvet som behöver höjas i sin helhet? Är det det senare är det förstås flytspackel som behövs, men om du bara har lokala problem så kan det ju vara ett alternativ att ta en bredspackel och blanda till lite fix som du drar ut.
 
N
MathiasS MathiasS skrev:
Har du mer lokala ojämnheter eller är det ena ände på golvet som behöver höjas i sin helhet? Är det det senare är det förstås flytspackel som behövs, men om du bara har lokala problem så kan det ju vara ett alternativ att ta en bredspackel och blanda till lite fix som du drar ut.
Har inte kollat med pass än, men vad jag vet så är det bara lite skrovligt ungefär. Någon liten topp nånstans och säkert nån lite sänka men dessa är max runt 1 cm i diameter liksom, Det är "plant" utan att det lutar åt nåt håll.
 
ullet
I regel är det svårare att hantera toppar med fix än små hål.

Små hål eller gropar lägger man bara igen med fix, men en lite topp kan i värsta fall göra att du inte får klinkerplattan jämt med övriga plattor.
 
N
ullet ullet skrev:
I regel är det svårare att hantera toppar med fix än små hål.

Små hål eller gropar lägger man bara igen med fix, men en lite topp kan i värsta fall göra att du inte får klinkerplattan jämt med övriga plattor.
Jag tänkte ta ev. toppar med stenskiva på vinkelslipen, det dammar men borde funka bra.,
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
N nova383 skrev:
Har inte kollat med pass än, men vad jag vet så är det bara lite skrovligt ungefär. Någon liten topp nånstans och säkert nån lite sänka men dessa är max runt 1 cm i diameter liksom, Det är "plant" utan att det lutar åt nåt håll.
Ok, då skulle jag bara ta en mejsel och slå bort ev toppar som sticker upp och är groparna så stora att de behöver fyllas innan du lägger så skulle jag ta fix till det. Resten löser sig när du kör med fixkammen och lägger plattorna.

En bild på ojämnheterna skulle nog underlätta och ge dig bättre tips.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Man kommer långt med ett vanligt 2m pass, kryp runt en stund och se hur det ser ut.
Precis så har jag gjort, hittade en 3m rätbräda och kröprunt på golvet en kvart och markerade där jag behövde lägga ut mer bruk.
 
  • Gilla
nova383
  • Laddar…
N
C Carl Johansson skrev:
Precis så har jag gjort, hittade en 3m rätbräda och kröprunt på golvet en kvart och markerade där jag behövde lägga ut mer bruk.
Ett omålade rum med betongväggar och golv, en stege, trämaterial och en bygglampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uppdaterar denna fråga lite. Så här ser det ut. och hur 17 gör jag med stolpen ? Kan inte ta bort den, den ersätts sen med trappstolpen som ska sitta lite längre åt sidan. 30x60 klinker hamnar så att jag kan vänta med just den plattan som ska vara dör stoplen sitter nu, får väl bli att lägga i den närtrappan med sin trappstolpe är på plats igen ?
Men det är lite högre i området framför dörröppningen rakt fram . där är det +5mm och det det är några mm minus på andra ställen så jag antar att jag får lägga lite tunnt med flyt iallafall., blir ju samma sak med stolpen där då också. eller sätter man typ en tunnare astålpinne ? en bit armeringsjärn längst ner eller ???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.