Hej,

Jag har en Värmebaronen Comet kombipanna med el och idag pellets.

Enligt förra ägaren och även rörfirman så måste man rengöra pannan 1 gång i veckan, samtidigt hör jag folk som endast gör det 1 gång i månaden?

Hitintills har jag rengjort pannan 1 gång i veckan på följande vis :

1. Stäng av pannan(strömmen) och vänta 45 min
2. Borsta ur brännaren och dammsuga ren den
3. Plocka ut rastert och kör med stålborste på det
4. Dra ut torbulatorerna(3 st) varannan vecka och borsta av med tandborste
5. Dra torulatorrensaren par gånger i torbulatorhålen
6. Skopa upp askan inne ifrån pannan och dammsuga upp resten
7. Borsta av övre delen av brännarröret
8. Stäng brännaren och slå på strömmen på pannan igen

Låter det rimligt att göra det en gång i veckan?

Verkningsgraden är betydligt bättre efter en rengöring, så jag tror nog det betalar sig. Däremot är det ett så stort jobb så man drar sig för det. Jag har uppvärmning i mina växthus med pellets och jag är tvingad att ha en välsotad panna och göra som ovan (utom dammsugningen) för att värmen skall räcka till.
Det enklaste borde vara och se vad som händer med 2 veckors mellanrum.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Efter ca 15 säckar a 16 kg brukar jag sota, vintertid går det 15 säck på en vecka. Låter jag det gå längre uppåt 25 säckar stannar brännaren, den bryter på optovakten.
Man märker också tydligt att verkningsgraden avtar.

Det kan ju även vara läge att ta ut en servicetekniker som får kolla och justera in förbränningen med några års mellanrum.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Brukar rengöra och aska ur med ca 2 veckors mellanrum. Har en focus pelletspanna med nibe pb10 brännare, funkar helt felfritt, hade förut en Viking b16 GL brännare i en combipanna, fick aska ur den ett par gånger i veckan pga att tändelementet ligger i botten och täcktes av aska. Ring en VVS- firma så kan dom justera in den och kontrollera rökgas temp för någon 1000-lapp

Det beror helt på kombinationen panna/brännare. Det finns de som kan klara sig på manuell sotning/uraskning samtidigt som skorstenen tas dvs. 2-3 gånger om året. Jag vet också de som behöver aska ur och rengöra var/varannan dag när det är kallt. Att svara på frågan vad som är normalt utan att veta kombinationen panna+brännare, effektbehov och ha erfarenhet av den är som att berätta hur långt ett snöre är.

Mitt snöre är ca två veckor (15-20 säckar) vilket innebär att om det inte är så kallt ute klarar jag mig med fyra veckors mellanrum. Närmar man sig 20 säckar sjunker verkningsgraden. När det närmar sig 10 minus borde jag nog ta det lite oftare men nu är det snart tre veckor sen så borde stänga av brännaren och göra rent. Mitt snöre består dock av en gammal CTC ved/oljepanna med en Bioline 20.

Med Värmebaronens grejor behöver du rengöra varje vecka. Brännaren är känslig och slarv kan medföra kort livslängd på det dyra brännarröret. Pannan kanske klarar sig 2 veckor men då med högre pelletsförbrukning.
Kontrollera hur mycket rökgastemperaturen stiger från nysotat. 20-30 graders ökning är ingen fara men stiger den 40-50 grader är det dags att dra tuberna i pannan och tömma askan i förbränningsrummet.

Aha låter som det ändå är rätt att totalrengöra den 1 gång i veckan då. Tack för all input!

• Gilla
Månskensbyggare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.