Undrar över hur pass ofta målar man om träfasaden?
Hur upplever man behovet på underhållet på trähus?

Svaret beror nog på var huset ligger och lite granna om man haft otur eller inte. Här ser det ut att bli tioårsintervall på fasaden medan knutbrädor och foder ska få sig en påstrykning i sommar, i snitt blir nog det efter halva tiden. Inte för att det behövs av tekniska skäl utan för att det är mer (eller var mer) pigment i den färgen som nu bleknat. Detta stämmer också överens med tillverkarens rekommendationer och utfästelser.

Huset är målat med Alcros Stugfärg, vattenbaserad.

Försöker väl ta nån sida varje år, men det är en prioriteringsfråga med som i mitt fall där jag lägger min mesta tid på renoveringen, har ett garage som ser skabbigt ut där det finns många färgflagor att skrapa men har valt att vänta med det..

Som nämnt ovan redan så beror det ju på flera faktorer, har ju några sidor som är rejält oskyddade på sydsida där behövs det strykas på med 5 års intervall.

Har en sida som skugga på sig året om där har jag inte målat än på 11 år.

Har också alcros akrylat men som konverteras till nordsjö.

Men har man tid och lust så är väl det bästa att försöka underhålla succesivt(reserverar mig för felstavning) genom att ta nånting varje år typ altan,ballustrar,handledare,spjälor en sommar nästa år en sida på huset osv..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.