På mitt äldre tvättställ som jag renoverar för att använda i badrummet igen sitter dessa kranar:

Närbild av en hand som håller en glänsande kran med texten "NAF-E" och en röd plastmarkering, antydan till renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre kranvred med röd markering och texten "NAF-E" som hålls i handen för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enda texten på kranen är "NAF-E". Packningen mellan vredet och kranöverdelen verkar vara kass på den ena, och jag vill ta isär den för att byta packning. De är inte av typen där man kan skruva ur hela vredet, utan det är en hexformad krankägla till dessa. Sitter det en skruv för demontering under den röda plastmarkeringen kanske? (Har inte kollat eftersom jag inte vill förstöra markeringen förgäves :) )

Tacksam för tips!

Som en hjälp på vägen så kan jag upplysa om att det är en Gustavsberg blandare den sitter på. Men hur man för isär den får jag nog fråga min 88-åriga far som varit rörmokare i 55 år

Intressant, hur vet du att det är Gustavsberg som tillverkat blandaren? Det står "IFÖ" på min.

Du får jättegärna fråga din far om du har möjlighet. Plasten är nog gammal så känns synd att spräcka bort pluppen i onödan, men är det där skruven sitter så kan jag säkert återställa den på något sätt.

Du har förresten inte en aning om vad NAF-E står för?

Men frågan är om det inte sitter en låsring eller annat inne i kranöverstycket som du kan ta bort och skruva ur hela vredet. Men som sagt behövs sedan många år pensionerade rörmokare för att kunna svara på det.

Den röda pluppen skall du med största sannolikhet inte pill bort. Sådana rariteter var gjorda för att kunna lagas, bara man vet hur.

Ja, den jag har är identisk med den länken hur som helst.

GoC GoC skrev:
Men frågan är om det inte sitter en låsring eller annat inne i kranöverstycket som du kan ta bort och skruva ur hela vredet. Men som sagt behövs sedan många år pensionerade rörmokare för att kunna svara på det.
Ja, jag har lite annat att fixa, så jag avvaktar några dagar och ser om någon kommer med en lösningen på mysteriet.

Ja den klenoden bör man vara rädd om.
Men kan vara så att det skall repareras ”innifrån” kan sitta en mutter med en packbox bakom innanför där ventilkäglan sitter som skall skruvas loss och nytt tätningsgarn monteras. Men detta är minnen från 70-talet.
Blandaren är väl från den tiden eller tidigare.

Claes Sörmland
Jag gav upp försöken och köpte nya. Finns nytillverkade i nästan samma stil (men med bättre finish).

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag gav upp försöken och köpte nya. Finns nytillverkade i nästan samma stil (men med bättre finish).
Ja, det är ju ett alternativ. Var hittade du passande nytillverkad kranöverdel?

Tack, ska kolla på dessa. Det måste ju dock vara rätt gänga och även rätt djup. Får nog ta med blandaren till en VVS-firma och be dem prova ut något som passar.

UPPDATERING: Det står fel i rubriken, kranöverdelen är till en badkarsblandare, inte till Ifö-tvättstället. Så det kan mycket väl vara en Gustavsberg som förelås tidigare här i tråden. Det står inget fabrikat på blandaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.