Kan för mitt liv inte förstå hur jag fyller på den här köldbäraren..! Någon här som kan förklara? Tack!

• Vit behållare med ventil och anslutningar, del av värmesystem i ett tekniskt rum. Rör och en röd trycktank syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en vit köldbärare med en svart ventil i en källarmiljö, rör syns i bakgrunden.
    Skapa konto
Dra bort säkerhetsventilen på toppen å fyll genom hålet

V Vector skrev:
Exakt. Normalt finns en avstängningsventil mellan kärlet och resten av systemet.
  1. Stäng avstängningsventilen
  2. Lossa säkerhetsventilen
  3. Fyller på till strecket.
  4. Återmontera säkerhetsventilen
  5. Öppna avstängningsventilen

V Vector skrev:
Drar man den uppåt alltså? När jag först skruvar lite grann så pyser det ut luft och sen om jag efter det försöker dra den uppåt så fjädrar den tillbaka så fort jag släpper. Jag lyckas inte dra av den

Måste vara det jag gör fel då. Jag har inte stängt avstängningsventilen. Vilken kan det tänkas vara?

Du ska vrida loss hela ventilen inte bara den svarta ratten överst

K
O O skrev:
Exakt. Normalt finns en avstängningsventil mellan kärlet och resten av systemet.
  1. Stäng avstängningsventilen
  2. Lossa säkerhetsventilen
  3. Fyller på till strecket.
  4. Återmontera säkerhetsventilen
  5. Öppna avstängningsventilen
Vilket av strecken? Är två..

Kan det blå vredet vara avstängningsventilen månntro?

• Blått vred på rörsystem, eventuellt avstängningsventil, markerat med röd cirkel i källarutrymme.
    Skapa konto
V Vector skrev:
Du ska vrida loss hela ventilen inte bara den svarta ratten överst
Okej. Bara den svarta plastdelen eller även ”mässingsdelarna” till under LK-loggan?

Finns ingen avstängning för kärlet bara öppna säkerhetsventilen som jag skrivit om... du vrider på mässingdelen

K kniv skrev:
Vilket av strecken? Är två..
Jag tror att det översta strecket är maxnivå och det understa egentligen är minnivå. Så köldvätskan i vår pump ligger alldeles för lågt

Klart det pyser det är ett lufttryck i kärlet och tas säken bort så blir det inget tryck på KB , men brukar fungera trycklöst med.
Det här med påfyllning av KB eller luft verkar vara en klassiker på forumet, ska se om jag kan få ihop något hur man gör enklast.

• Gilla
Herr Klocka
  • Laddar…
V Vector skrev:
Finns ingen avstängning för kärlet bara öppna säkerhetsventilen som jag skrivit om... du vrider på mässingdelen
Sitter som berget :/

J jonaserik skrev:
Klart det pyser det är ett lufttryck i kärlet och tas säken bort så blir det inget tryck på KB , men brukar fungera trycklöst med.
Det här med påfyllning av KB eller luft verkar vara en klassiker på forumet, ska se om jag kan få ihop något hur man gör enklast.
Försökte googla innan men hittade inget bra. Hade varit guld värt om du kunde sammanställa en sådan. Är övertygad om att det kommer hjälpa många framöver 🙂

H Herr Klocka skrev:
Sitter som berget :/
Ta inte bort säken, svårt att få det tätt där med plast och metall, går för en som är van med tätningstejp. Ska se om jag kan få till något om fyllning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.