Hej!
Jag håller på att renovera en lägenhet byggd i 58 på 4:e våningen. Ytterväggen har ojämnheter upp till 3,5 cm, så jag bestämde mig för att limma gipsskivor istället för putsa.
När jag redan hade köpt gips, började jag leta efter ett lämpligt skumlim (PU700) och bestämde mig för att konsultera Hornbach. En butiksanställd sa att gipsskivor under inga omständigheter ska limmas på en yttervägg, eftersom det bildas mögel under den. Han rekommenderade att putsa hela väggen med C puts. Denna metod är inte särskilt lämplig för mig eftersom jag redan har köpt gipsskivor, och den kommer också att vara väldigt smutsig och fuktig.

Ytterväggen är av porös, väldigt mjuk betong, jag antar att det är blåbetong. Det finns en ventilerad fasad på utsidan, men jag vet inte hur det står till med isoleringen. Jag vet inte heller hur tjock väggen är.

Vilka alternativ har jag med befintliga gipsskivor?
Löser installationen på en metallprofil problemet? Och är det verkligen farligt att limma gips på grund av risken för mögel?
Om du sätter den på en metallram, kommer det att finnas ett luftgap, som också kommer att ackumulera fukt från väggen eller hur?
 
  • Ett rum under renovering med ojämn yttervägg av betong och ytor märkta som tungbetong och lättbetong, med plastskydd på golvet och en pall nära fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprucken yttervägg av mjuk, porös betong med ojämnheter, upptäckt under renovering av en lägenhet byggd 1958.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.