Hej! Håller på att planera köksrenovering som kommer innebära flyttad spis. Däremed måste jag också flytta imkanal. Är inte bestämt om den ska dras till vänster och in imurstock eller åt höger och ut genom yttervägg.

Jag har fått ett ritnings förslag med 99cm höga överskåp som hade gett ett utrymme på 86mm ovan skåpen.

Har hittat en kanal-modell som heter Quadrodec med måtten 220x55mm (för att anslutas till 125mm rör.)

Kommer det gå eller är det alldeles för snålt tilltaget? Finns alternativ att gå ned till 90cm överskåp.

Något annat att tänka på för en novis?

Allt gott!

• Ritning av kök med mått, visar vägg med överskåp, ugn och bänkskiva. Plats för imkanal över skåp är markerad. Planering för köksrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att tänka på är brandskyddsregler. När jag byggde huset hade jag en tanke på att dra kanalen ut genom ytterväggen. Sotaren som inspekterade kanalen hade dock åsikter om att kanalen skulle komma ut för nära takfoten. Så det fick bli en huv på taket.

Hörde senare att det skulle gått att lösa med ett brandspjäll i anslutning till fläkten, men det frågade jag aldrig sotaren.

Min kanal är 160mm spiro med brandskyddsmatta. Den har jag klamrat direkt mot brännbart. Finns färdiga flexrör med isolering om man vill.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.