663 läst · 15 svar
663 läst
15 svar
Hur mycket tål en ribba i en ribbstol?
Sida 1 av 2
Hej, jag är en amatörsnickare och vill bygga en simpel men robust ribbstol för hemmagymbruk. För ribborna verkar det bästa alternativet vara rundstavar från BAUHAUS (tillverkarens produktsida). Träslaget är furu, diametern 33mm och spannet ska vara runt 70cm.
Fråga: Hur beräknar man lasten ribban tål? Alltså mer specifikt, hur många kg tål den om man placerar vikten i mitten av spannet? (Som en förenkling kan vi anta att den begränsande faktorn är just ribborna och inte anordningen där ribborna är fästa.)
Jag fick ett förslag att besöka Träguiden men den kräver bakgrundskunskap som jag inte har. Jag är kunnig om matematik så jag är inte rädd att räkna själv men jag vet inte ens var jag ska börja.
Uppskattar hjälpen jag kan få!
Fråga: Hur beräknar man lasten ribban tål? Alltså mer specifikt, hur många kg tål den om man placerar vikten i mitten av spannet? (Som en förenkling kan vi anta att den begränsande faktorn är just ribborna och inte anordningen där ribborna är fästa.)
Jag fick ett förslag att besöka Träguiden men den kräver bakgrundskunskap som jag inte har. Jag är kunnig om matematik så jag är inte rädd att räkna själv men jag vet inte ens var jag ska börja.
Uppskattar hjälpen jag kan få!
Den här har 33mm furu, är 80cm och pallar 100kg.
https://www.gorillasports.se/products/ribbstol
/Höghus
https://www.gorillasports.se/products/ribbstol
/Höghus
Finns rundstav i olika dim. Lämpligt är 35 - 40 mm, se bara till att dom är kvistfria. För att få exakt på borrning av sidostyckena, klämmer du ihop dom med tvingar och borrar båda samtidigt. Borra är bäst med en pelarborrmaskin eller stativ för handmaskin. Annars kan det bli sneda hål.
Tack, jag känner en snickare som kanske har en pelarborrmaskin. Sen visste jag inte om att sådana stativ fanns. Väldigt användbart!J jonaserik skrev:
Men angående rundstavsdiametern så har BAUHAUS bara 33/43mm som känns relevant men jag ska försöka hitta på andra platser. Jag kanske vill ha 38mm.
Jo det är nog vanligast. Vill man ha det kan man utgå från runda och ta lite med handhyvel.T topmount skrev:
Sen är det enorm skillnad på furu och furu. Furu som växt långsamt, är kvistfri och möbeltorr kan inte jämföras med en vanlig 45x45 du hittar i bygghandeln.
Troligen är det finare kvalite i rundstaven, så att såga egna ribbor ur en regel är normal sett en dålig plan. Köper man grova reglar är det färre kvistar men de är fortfarande snabbväxande, ca 38x35 håller dock relativt bra om den är kvistfri och fibrerna går hela vägen och inte diagonalt.
Jag hade köpt ett gammalt grovt furubord eller liknande att såga ribbor ur om de ska göras på egen hand. De är billiga och furu från 70 talet är av bättre kvalite.
J Jocke Best skrev:
T topmount skrev:
Ni har alla rätt om att ribbor ofta är ovala. Jag ska fundera på om det är värt extra ansträngningen att köpa tjockare (43mm) rundstavar och hyvla dem ovala. Något annat jag tänkte på är att ta ribborna från en gammal ribbstol man kanske kan hitta gratis på Facebook marketplace men jag hittade inget på första försöket.G g.kraft skrev:Jo det är nog vanligast. Vill man ha det kan man utgå från runda och ta lite med handhyvel.
Sen är det enorm skillnad på furu och furu. Furu som växt långsamt, är kvistfri och möbeltorr kan inte jämföras med en vanlig 45x45 du hittar i bygghandeln.
Troligen är det finare kvalite i rundstaven, så att såga egna ribbor ur en regel är normal sett en dålig plan. Köper man grova reglar är det färre kvistar men de är fortfarande snabbväxande, ca 38x35 håller dock relativt bra om den är kvistfri och fibrerna går hela vägen och inte diagonalt.
Jag hade köpt ett gammalt grovt furubord eller liknande att såga ribbor ur om de ska göras på egen hand. De är billiga och furu från 70 talet är av bättre kvalite.
Jag ska ta hänsyn till fibrerna och kvistar!
Tänker att det egentligen räcker för den översta man hänger i, övriga används ju egentligen inte på samma sätt.B balwes skrev:Ni har alla rätt om att ribbor ofta är ovala. Jag ska fundera på om det är värt extra ansträngningen att köpa tjockare (43mm) rundstavar och hyvla dem ovala. Något annat jag tänkte på är att ta ribborna från en gammal ribbstol man kanske kan hitta gratis på Facebook marketplace men jag hittade inget på första försöket.
Jag ska ta hänsyn till fibrerna och kvistar!
Köper du en 45mm fyrkantstav idag är det troligen (kvistig) gran, ska man ha furu från en byggmarknad får man köpa tryckimpregnerat (blää) eller lister/planhyvlat. Går man till en virkeshandlare (eller vad man nu kallar Calexico mfl) har de nog riktigt fin furu att erbjuda, men den kostar därefter.G g.kraft skrev:
Ja du har nog rätt, det är nog bara gran idag om man inte har tur och hittar tillfälligt.P Pettman skrev:
Uppdatering: Jag bollade med Solbacka Rundstavsfabrik och fick en offert. De sa att "det säkert håller" helt enkelt och rekommenderade ett hårdare träslag som ask (ek är deras hårdaste men det är utanför min budget). Rundstavarna har diametern 34mm och är kvistfria. Jag funderar vidare men kommer nog beställa från dem