663 läst · 15 svar
663 läst
15 svar
Hur mycket tål en ribba i en ribbstol?
Sida 1 av 2
Hej, jag är en amatörsnickare och vill bygga en simpel men robust ribbstol för hemmagymbruk. För ribborna verkar det bästa alternativet vara rundstavar från BAUHAUS (tillverkarens produktsida). Träslaget är furu, diametern 33mm och spannet ska vara runt 70cm.
Fråga: Hur beräknar man lasten ribban tål? Alltså mer specifikt, hur många kg tål den om man placerar vikten i mitten av spannet? (Som en förenkling kan vi anta att den begränsande faktorn är just ribborna och inte anordningen där ribborna är fästa.)
Jag fick ett förslag att besöka Träguiden men den kräver bakgrundskunskap som jag inte har. Jag är kunnig om matematik så jag är inte rädd att räkna själv men jag vet inte ens var jag ska börja.
Uppskattar hjälpen jag kan få!
Fråga: Hur beräknar man lasten ribban tål? Alltså mer specifikt, hur många kg tål den om man placerar vikten i mitten av spannet? (Som en förenkling kan vi anta att den begränsande faktorn är just ribborna och inte anordningen där ribborna är fästa.)
Jag fick ett förslag att besöka Träguiden men den kräver bakgrundskunskap som jag inte har. Jag är kunnig om matematik så jag är inte rädd att räkna själv men jag vet inte ens var jag ska börja.
Uppskattar hjälpen jag kan få!
Den här har 33mm furu, är 80cm och pallar 100kg.
https://www.gorillasports.se/products/ribbstol
/Höghus
https://www.gorillasports.se/products/ribbstol
/Höghus
Finns rundstav i olika dim. Lämpligt är 35 - 40 mm, se bara till att dom är kvistfria. För att få exakt på borrning av sidostyckena, klämmer du ihop dom med tvingar och borrar båda samtidigt. Borra är bäst med en pelarborrmaskin eller stativ för handmaskin. Annars kan det bli sneda hål.
Tack, jag känner en snickare som kanske har en pelarborrmaskin. Sen visste jag inte om att sådana stativ fanns. Väldigt användbart!J jonaserik skrev: