Behöver jag verkligen lämna 15 mm glipa till vägg?

Jag har köpt ett parkettgolv från Byggmax där de rekommenderar en glipa på 15 mm mellan golv och vägg. Jag tycker detta låter väldigt mycket då andra tillverkares rekommendationer ligger på mellan 5-10 mm. Att spara 15 mm skulle skapa en hel del problem när det kommer till att hitta tillräckligt breda golvlister och att i sin tur passa ihop dessa med dörrfoder etc.

En annan aspekt är att det i Stockholm just nu är +25 grader och med nära 70 % luftfuktighet. Golvet lär väll knappast kunna svälla så mycket mer än det gör under dessa förutsättningar...

En följdfråga på samma tema:

Jag vill helst lägga parkettgolvet genomgående i hela lägenheten (det blir ca 50 m2 golv). Vi har en öppen planlösning men frågan är hur jag gör mellan sovrummet (ca 12 m2) och övriga utrymmen. Det finns ingen dörrsockel så det vore snyggast att bara fortsätta golvet mellan rummen.

Vad säger ni som har erfarenhet av detta; funkar det att köra genomgående eller behöver jag lägga någon form av skarv mellan rummen? Finns det i så fall något snyggt och diskret alternativ? Helst något som inte bygger på höjden...

Du är inne på rätt tänk. Lägg golvet med en mindre glipa nu i sommartider. Vill du vara på säkra sidan kan du låta golvet stå uppackat ett par dagar innan läggning.

Jag antar att du med dörrsockel menar tröskel? Nej, du behöver inte ha någon skarv mellan rummen, det går utmärkt att köra genomgående.

Det du ska tänka på när du lägger, är att utvidgning/krympning av golvet sker breddledes. Längdledes sker knappt någon förändring alls.

15 mm är ju en rekommendation i överkant, givetvis så tar dom i för att slippa stå till svars vid extremfallen. Tänk -40 C ute, relativ luftfuktighet inne 4%, brädorna har legat öppna i flera veckor i denna fuktighet och du lägger golvet med max bredd, sen på sommaren så ökar luftfuktigheten enormt och brädorna sväller, har du 15 mm klarar du dig (troligen) ändå.

Naturligtvis inverkar storleken (i bredd) mycket, i ett mycket litet rum behöver du knappast någon glipa medans du behöver mer i ett stort.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.