2 910 läst · 26 svar
3k läst
26 svar
Hur mycket singel/sand?
Sida 1 av 2
Renoveringsnovis
· Vassbacken Västra Götaland
· 523 inlägg
Renoveringsnovis
· 523 inlägg
En nyss uppkommen fråga, muraren river min skorsten, kan jag använda det mindre murbruksskrotet i bärlagret?
Du ska inte ha singel öht, gräv ur tills allt organiskt material är borta fyll upp med bärlager till 8-11cm under färdig höjd. Sen stenmjöl ska du ligga på typ 5cm tjockt. När du drar av bör du ligga 5mm över den höjd du tänkt dig när det är färdigt så du har lite paddmån när plattorna är lagda.Nancy Alke skrev:
Du kan dryga ut bärlagret med lite murbruk men inget tegel. Om det inte blir svindyrt med att transportera bort det så tycker jag att du bör skippa det.
Renoveringsnovis
· 523 inlägg
Sorry, fel av mig med singel, vad är det jag ska köpa till bärlagret? Tänkte åka och få lastat på släpet, hur många kilo bör jag köpa ungefär?
Nu för tiden använder man flis, tunna skärvor 5-8 mm i stället för stenmjölet.
Svartmyror hatar flis men älskar stenmjölet som dom kan bära bort för att bygga bo under cementplattor.
Svartmyror hatar flis men älskar stenmjölet som dom kan bära bort för att bygga bo under cementplattor.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 714 inlägg
Bort med jorden, fyll upp med makadam 16-32 och sista 5cm med 2-8 flis (flis är en finare fraktion av makadam) så är min uppfart byggd. Dränerar riktigt bra,
bärlager kan man lägga i botten om man har mjuk mark och tung belastning
bärlager kan man lägga i botten om man har mjuk mark och tung belastning
Renoveringsnovis
· 523 inlägg
Renoveringsnovis
· 523 inlägg
Renoveringsnovis
· 523 inlägg
Ehhh...??? Ner till vad??? Jag bor på landet, huset byggt på 50 talet på gammal åkermark, så nu skippar vi det där med fackmannamässigt och kör gruset på markduk mot jord. Hur många kilo grus behöver jag till 3×4,5 m och 5 cm djupt?P Prodigys skrev:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 866 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 866 inlägg
Använd en kalkylator typ den här: https://swerock.se/om-grus-berg/berakna-mangden/
Överslagsberäkning.
3*5*0.05=0.75 kubik.
Singel 16-32 väger 1.4 ton per kubik. (det var min första sökträff)
0.75*1.4=1.1 ton
Så två vändor med ett vanligt släp.
Och det utgår ifrån att det är plant och inte för djupt grävt någonstans.
3*5*0.05=0.75 kubik.
Singel 16-32 väger 1.4 ton per kubik. (det var min första sökträff)
0.75*1.4=1.1 ton
Så två vändor med ett vanligt släp.
Och det utgår ifrån att det är plant och inte för djupt grävt någonstans.
Renoveringsnovis
· 523 inlägg