Hej stenläggningserfarna. Om jag ska göra en stenläggning som är 3×4,5 meter, hur mycket singel behöver jag till bärlagret och hur tjockt blir det isåfall? Samma frågor gäller för stenmjöl/sand sedan. Tack gulliga ni för svaren :)

En nyss uppkommen fråga, muraren river min skorsten, kan jag använda det mindre murbruksskrotet i bärlagret?

Nancy Biäng Nancy Alke skrev:
Hej stenläggningserfarna. Om jag ska göra en stenläggning som är 3×4,5 meter, hur mycket singel behöver jag till bärlagret och hur tjockt blir det isåfall? Samma frågor gäller för stenmjöl/sand sedan. Tack gulliga ni för svaren :)
Du ska inte ha singel öht, gräv ur tills allt organiskt material är borta fyll upp med bärlager till 8-11cm under färdig höjd. Sen stenmjöl ska du ligga på typ 5cm tjockt. När du drar av bör du ligga 5mm över den höjd du tänkt dig när det är färdigt så du har lite paddmån när plattorna är lagda.

Du kan dryga ut bärlagret med lite murbruk men inget tegel. Om det inte blir svindyrt med att transportera bort det så tycker jag att du bör skippa det.

Sorry, fel av mig med singel, vad är det jag ska köpa till bärlagret? Tänkte åka och få lastat på släpet, hur många kilo bör jag köpa ungefär?

Nu för tiden använder man flis, tunna skärvor 5-8 mm i stället för stenmjölet.

Svartmyror hatar flis men älskar stenmjölet som dom kan bära bort för att bygga bo under cementplattor.

• Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
Bort med jorden, fyll upp med makadam 16-32 och sista 5cm med 2-8 flis (flis är en finare fraktion av makadam) så är min uppfart byggd. Dränerar riktigt bra,

bärlager kan man lägga i botten om man har mjuk mark och tung belastning

• Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
Sorry, fel av mig med singel, vad är det jag ska köpa till bärlagret? Tänkte åka och få lastat på släpet, hur många kilo bör jag köpa ungefär?
Det beror helt på hur djupt du ska ha

• Gilla
Lassebo
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Det beror helt på hur djupt du ska ha
5 cm och sedan 5 cm makadam eller något att sätta plattorna på, är det ok?

5 cm och sedan 5 cm makadam eller något att sätta plattorna på, är det ok?
Ska det göras fackmannamässigt så ska allt organiskt material bort under plattytan.

P Prodigys skrev:
Ska det göras fackmannamässigt så ska allt organiskt material bort under plattytan.
Ja, du skrev det tidigare och om jag tar bort själva grässvålen med rötter blir det ca 15 cm = 5 grus+5 makadam +7 stenarna...

Ja, du skrev det tidigare och om jag tar bort själva grässvålen med rötter blir det ca 15 cm = 5 grus+5 makadam +7 stenarna...
All jorden ska också bort, om det ska göras fackmannamässigt.

P Prodigys skrev:
All jorden ska också bort, om det ska göras fackmannamässigt.
Ehhh...??? Ner till vad??? Jag bor på landet, huset byggt på 50 talet på gammal åkermark, så nu skippar vi det där med fackmannamässigt och kör gruset på markduk mot jord. Hur många kilo grus behöver jag till 3×4,5 m och 5 cm djupt?

JanneJanne123
  • Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
Överslagsberäkning.
3*5*0.05=0.75 kubik.
Singel 16-32 väger 1.4 ton per kubik. (det var min första sökträff)
0.75*1.4=1.1 ton
Så två vändor med ett vanligt släp.
Och det utgår ifrån att det är plant och inte för djupt grävt någonstans.

• Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Använd en kalkylator typ den här: [länk]
TACK :) visste inte att det verktyget fanns!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.