Vi kommer att måla en väldans massa träpanel. Det skulle vara smidigt att ha en känsla för ungefär hur mycket shellack/kvistlack man behöver (alltså mellan tummen och pekfingret . Är det någon som vågar sig på en gissning? Hur många kvm räcker t.ex. 1 dl till?
beror på antal kvistar per kvm en burk räcker rätt långt
Det räcker jätte låååååångt. Vi har kvistlackat hela vårt hus och då har vi mycket panel inomhus!Kvanne skrev:
Endast 2 burkar gick åt!
;-)
// Snäckan
Ojojoj!Anna_Robban skrev:
Grattis! Ni kommer snart att ha ett tak likt våra "giraffhalsar", som vi skrivit om på vår hemsida! hahahahahah
;-)
// Snäckan
ps. Gillar man giraffer, så blir det ju riktigt snyggt!
Jag målade alla fönsterkarmar med oljebaserad färg för drygt två år sedan. Alla kvistar, och det var många, shellackades (trodde jag). Nu syns det två fläckar i köket där jag tydligen missade. De är inte så tydliga. Två fläckar kan jag stå ut med, fanns det fler, skulle jag behöva shellacka och måla igen.
Fläckarna är ungefär 2 cm i diameter, och syns inte så bra på kortet.
Fläckarna är ungefär 2 cm i diameter, och syns inte så bra på kortet.
Angående åtgång.
Vi köpte en flaska shellack 0,5 liter från Hagbloms för att lacka alla kvistar på ett obehandlat grantak från -79. Taket är ca 16 kvm. Flaskan räckte till ca 2/3 av taket...
Fasen när vi ska ta vardagsrummet, 37 kvm, får vi ta hem 4-5 flaskor...
Vi köpte en flaska shellack 0,5 liter från Hagbloms för att lacka alla kvistar på ett obehandlat grantak från -79. Taket är ca 16 kvm. Flaskan räckte till ca 2/3 av taket...
Fasen när vi ska ta vardagsrummet, 37 kvm, får vi ta hem 4-5 flaskor...
Fattar inte detta, jag har lackat kvistar på över 40 kvm på en burk, och då är den inte ens 5 dl.Mikael K. skrev:
Jag använde en svamp, stoppade i burken, och strök över på kvistarna.
MattiasS, vart har du hittat den? Skall precis ge mig på övervåningen, ca 60 kvm till att börja med. Sprayade du bara eller strök du ut det med ngt?