Vi kommer att måla en väldans massa träpanel. Det skulle vara smidigt att ha en känsla för ungefär hur mycket shellack/kvistlack man behöver (alltså mellan tummen och pekfingret :). Är det någon som vågar sig på en gissning? Hur många kvm räcker t.ex. 1 dl till?
 
Många! Kostar inte många kronor, och stryk 2ggr.
 
beror på antal kvistar per kvm :) en burk räcker rätt långt
 
Kvanne skrev:
Vi kommer att måla en väldans massa träpanel. Det skulle vara smidigt att ha en känsla för ungefär hur mycket shellack/kvistlack man behöver (alltså mellan tummen och pekfingret :). Är det någon som vågar sig på en gissning? Hur många kvm räcker t.ex. 1 dl till?
Det räcker jätte låååååångt. Vi har kvistlackat hela vårt hus och då har vi mycket panel inomhus!

Endast 2 burkar gick åt!

;-)

// Snäckan
 
A
Kanske en dum fråga men... Vi grundade å målade på vårat nya obehandlade tak i nov. Kommer det att se för jä...igt ut snart då eftersom vi inte hade nån shellack?
 
Anna_Robban skrev:
Kanske en dum fråga men... Vi grundade å målade på vårat nya obehandlade tak i nov. Kommer det att se för jä...igt ut snart då eftersom vi inte hade nån shellack?
Stor risk med vattenbaserad färg. Mindre risk om ni målat med alkydbaserad färg.
 
Anna_Robban skrev:
Kanske en dum fråga men... Vi grundade å målade på vårat nya obehandlade tak i nov. Kommer det att se för jä...igt ut snart då eftersom vi inte hade nån shellack?
Ojojoj!

Grattis! Ni kommer snart att ha ett tak likt våra "giraffhalsar", som vi skrivit om på vår hemsida! hahahahahah

;-)

// Snäckan

ps. Gillar man giraffer, så blir det ju riktigt snyggt!
 
A
hmm... Giraffer i all ära men... :) Har ju inte hänt något än så man fär väl va glad så länge det varar.
 
Jag har också gjort missen att inte behandla kvistarna i mitt kökstak, det börjar bli fläckigt nu ett år efter målningen. Kan man måla på shellack utanpå färgen och sen täckmåla en gång till?
 
Ni som fått fläckar, har ni några bilder att visa på hur det ser ut? Vore intressant att veta.
 
Jag målade alla fönsterkarmar med oljebaserad färg för drygt två år sedan. Alla kvistar, och det var många, shellackades (trodde jag). Nu syns det två fläckar i köket där jag tydligen missade. De är inte så tydliga. Två fläckar kan jag stå ut med, fanns det fler, skulle jag behöva shellacka och måla igen.

Fläckarna är ungefär 2 cm i diameter, och syns inte så bra på kortet.
 
  • genomslag.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Angående åtgång.

Vi köpte en flaska shellack 0,5 liter från Hagbloms för att lacka alla kvistar på ett obehandlat grantak från -79. Taket är ca 16 kvm. Flaskan räckte till ca 2/3 av taket...

Fasen när vi ska ta vardagsrummet, 37 kvm, får vi ta hem 4-5 flaskor... :surprised:
 
Jag köpte shellack på sprayburk - mycket enkelt att jobba med.
 
Mikael K. skrev:
Angående åtgång.

Vi köpte en flaska shellack 0,5 liter från Hagbloms för att lacka alla kvistar på ett obehandlat grantak från -79. Taket är ca 16 kvm. Flaskan räckte till ca 2/3 av taket...

Fasen när vi ska ta vardagsrummet, 37 kvm, får vi ta hem 4-5 flaskor... :surprised:
Fattar inte detta, jag har lackat kvistar på över 40 kvm på en burk, och då är den inte ens 5 dl.
Jag använde en svamp, stoppade i burken, och strök över på kvistarna.

MattiasS, vart har du hittat den? Skall precis ge mig på övervåningen, ca 60 kvm till att börja med. Sprayade du bara eller strök du ut det med ngt?
 
Köpt på byggole i nacka. Sprayar bara och sliper lite när det torkat om det kommit för mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.