11 809 läst · 63 svar
12k läst
63 svar
Hur mycket pengar har jag i fickan efter försäljning?
Hej! Jag har fått ett erbjudande om en billig lägenhet att flytta till. Tanken är isåfall att bo där kanske 3 år (göra en vinst) och sen bygga nytt
Men jag får totalt hjärnsläpp när det kommer till att räkna ut. Skulle någon kunna hjälpa mig
Vi tänkte slänga in 195.000 kontantinsats (15% av 1,3 milj.) och sen ta ett privatlån på 300.000 att renovera för. Sen värderar vi upp lägenheten och bakar in i bolån så det blir i slutändan 1,405milj i lån.
Säg att mäklaren kostar 60.000kr vid försäljning.
Hur mycket pengar har jag i handen vid försäljning (efter betald Vinstskatt) ? Här staplar jag upp siffrorna:
Kontantinsats 195 000
Köpeskilling 1 300 000
Bolån 1 405 000
Mäklararvode 60 000 (avdragsgill)
Renovering 300 000 (avdragsgill till viss del)
Försäljningspris 2 000 000
Obs amortering har jag inte räknat med i dessa siffror.
Men jag får totalt hjärnsläpp när det kommer till att räkna ut. Skulle någon kunna hjälpa mig
Vi tänkte slänga in 195.000 kontantinsats (15% av 1,3 milj.) och sen ta ett privatlån på 300.000 att renovera för. Sen värderar vi upp lägenheten och bakar in i bolån så det blir i slutändan 1,405milj i lån.
Hur mycket pengar har jag i handen vid försäljning (efter betald Vinstskatt) ? Här staplar jag upp siffrorna:
Kontantinsats 195 000
Köpeskilling 1 300 000
Bolån 1 405 000
2000000-Z zillio skrev:
1,3 m
360tkr
(lagpart, pantbrevfår också dras av)
Kvar har du då 340 tkr som du ska betala 22% skatt =
265.000 :- från försäljningen.
+ kontantinsatsen 195 tkr= 460 tkr
Typ...... Om jag nu räknat rätt
P Pappa1986 skrev:
Börja med att räkna ut vinstenZ zillio skrev:Hej! Jag har fått ett erbjudande om en billig lägenhet att flytta till. Tanken är isåfall att bo där kanske 3 år (göra en vinst) och sen bygga nytt
Kontantinsats 195 000
Köpeskilling 1 300 000
Bolån 1 405 000
Den är försäljningspris minus inköpspris så med dina sifror blir det 700k
Av dina 700k så kan du göra avdrag för renovering samt mäklare. Alltså behöver du skatta på 700k minus 360k = 340k
22% reavinstskatt blir ca 75k
Nu har du 700k minus skatt på 75k = 625k
Så nu när vi räknat ut din faktiska vinst och skatt måste vi se hur det förhåller sig till dina banklån
2000000 - 1405000 = 595k
Så istället för att ha 700k att ta av så har du nu 595, av dessa ska fortfarande samma skatt dras, 75k.
Så kvar blir 525k på ett ungefär
Jag fick fram nåt liknande.. Men känns på något sätt fel . Får se om det kommer någon mer uträkningP Pappa1986 skrev:
Spåkula? Försöker du vara rolig eller allvarlig?Jonatan79 skrev:
Lägenheten är värd MINST 2 milj idag om den hade vart i hyfsat skick. Men den är riktigt risig som den står nu (har varit en hyresrätt innan där B.la kök är från 50 talet)
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 917 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 917 inlägg
Problemet är att om vi står inför en lågkonjunktur med hög arbetslöshet så kommer bostadspriserna troligen att sjunka. I samband med lågkonjunkturen i början av 90-talet sjönk bostadspriserna ofta med halva värdet.Z zillio skrev:
Både och faktiskt när jag tänker efter. Håller med Birgits enkla analys och jag har varit med förr. Hur många Lgh har du köpt och renoverat tidigare ?Z zillio skrev:
Ja jo om det blir en finanskris (iof stor risk nu i samband med corona).BirgitS skrev:
Jag ville ha en kalkyl på det jag frågade om. Oavsett finanskris eller ej så är det ett bättre köp en alla andra objekt i området.
Förstår inte vad du är ute efter.Jonatan79 skrev:
-om jag klarar av en renovering?
-om jag klarar av att sälja mitt hus och köpa en lägenhet?
-eller trollar du bara?
Är det rent finansmässigt du tänker gentemot en finanskris så kan ju folk bara gissa. Men säg att allt sjunker med 50%. Då står ju jag tryggare med lägenheten än mitt hus.
https://cornucopia.cornubot.se/2020/04/bostadspriserna-vad-talar-for-och-emot.html
Angående bopriser.
(Cornucopia är en av Sveriges största bloggar och har fler läsare än många gammelmediasiter. Drivs av Lars Wilderäng, författare, bloggare och han brukar vara runt och föreläsa runt bostadspriser och prepping)
Angående bopriser.
(Cornucopia är en av Sveriges största bloggar och har fler läsare än många gammelmediasiter. Drivs av Lars Wilderäng, författare, bloggare och han brukar vara runt och föreläsa runt bostadspriser och prepping)
Det är en kris NU. Största krisen sen 30-talet.Z zillio skrev:
Så att köpa nu i spekulation är rätt puckat., Tillochmed mycket puckat.
Jag tror att du antagligen på 1-3 års sikt får tillbaka inköpspriset och inte mer.
De som ska köpa en mindre lägenhet i Nacka är antagligen de grupper som kommer drabbas hårdast av arbetslöshet och ekonomisk osäkerhet.
Ska du köpa för att bo där själv. och kan tänka dig bo kvar där upp mot 6-7 år skulle jag dock slå till.
Riktigt intressant.. Skummade igenom lite. Ska läsa mer ingående när jag har tid. Men slutsatsen var ju pest eller kolera från bloggarens sida.Appendix skrev:
Jag försöker vara kritisk och objektiv, om du inte har erfarenhet och stor insyn i marknaden kan det sluta illa. Men om du har möjlighet att bo kvar om du inte får sålt till önskat pris efter 3 år är det lägre risk. Du ska iaf inte räkna med att marknaden kommer ge dig medvind och en hög vinst inom 3 år, även om du av någon anledning får köpa "billigt" pga rätt kontakter eller så. Bättre att räkna med det värsta och se en vinst som en bonus.Z zillio skrev:Ja jo om det blir en finanskris (iof stor risk nu i samband med corona).
Jag ville ha en kalkyl på det jag frågade om. Oavsett finanskris eller ej så är det ett bättre köp en alla andra objekt i området.
Förstår inte vad du är ute efter.
-om jag klarar av en renovering?
-om jag klarar av att sälja mitt hus och köpa en lägenhet?
-eller trollar du bara?
Är det rent finansmässigt du tänker gentemot en finanskris så kan ju folk bara gissa. Men säg att allt sjunker med 50%. Då står ju jag tryggare med lägenheten än mitt hus.