om man höjer rum värdet med 1 grad? För ett par dagar sedan blev jag trött på att frysa, så gick ner och höjde rum värfet från 20 till 21. Värmekurvan ändrade jag inte, står på 40. Idag kollade jag elförbrukningen och höll på att ramla av stolen då vi igår hade en rekordförbrukningen på 203 kwh, vilket vi aldrig haft på våra 3 år i huset. Visst, de är kallt nu, - 16..men kallt har de varit förr. Kan de ha varit den ena gradens höjning som drog så mycket mer? Jag drog ner de fortare än kvickt... Med dessa elpris får man nog frysa....

D DorisDoris skrev:
om man höjer rum värdet med 1 grad? För ett par dagar sedan blev jag trött på att frysa, så gick ner och höjde rum värfet från 20 till 21. Värmekurvan ändrade jag inte, står på 40. Idag kollade jag elförbrukningen och höll på att ramla av stolen då vi igår hade en rekordförbrukningen på 203 kwh, vilket vi aldrig haft på våra 3 år i huset. Visst, de är kallt nu, - 16..men kallt har de varit förr. Kan de ha varit den ena gradens höjning som drog så mycket mer? Jag drog ner de fortare än kvickt... Med dessa elpris får man nog frysa....
om 203kWh är mycket eller lite beror på hur mycket yta du ska värma upp och hur mycket fönster du har.
En grads ökning brukar för mig ge 10-15% ökning då man ska värma upp hela mitt hus till den graden

• Gilla
DorisDoris
  • Laddar…
När det blir beroende på vilken vp du har å vilket skick den är i så när det så kallt ute kan det bli att den måste stötta med elpatron för att hålla temperaturen i kåken. Sen kan det ju finnas andra orsaker till att kwh springer iväg... motorvärmaren kanske används mer, någon elgolvvärme som ligger på. mm

Låter som luft/vatten-värmepumpen inte ger så mycket nu. Är nog mest elpatron som går?

En höjning med en grad ger (lite förenklat) en linjär ökning av förukningen. Om skillnaden mellan ute och inne är 36 grader så ger en grad en ökning med 1/36.
Men just när du gör ökningen så kommer det att gå lite mer än så för att höja temperaturen. 1/36 är den långsiktiga ökningen, som går åt för att bibehålla den lite högre temperaturen.
Sedan spelar det in hur bra din värmepump kan leverera. Om denna ökning helt sker med tillsatsvärme, och uppvärmningen annars helt går på värmepumpen, så blir ökningen 4-5 ggr större i förbrukning. Men det är ett hypotetiskt fall.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
L lat skrev:
Låter som luft/vatten-värmepumpen inte ger så mycket nu. Är nog mest elpatron som går?
Ja, jag tycker den går på tillsats rätt så fort, behöver alltså inte vara många minus grader innan elpatronen hjälper till...

Dags att prata med nån servicefirma som kan det där?

H hempularen skrev:
En höjning med en grad ger (lite förenklat) en linjär ökning av förukningen. Om skillnaden mellan ute och inne är 36 grader så ger en grad en ökning med 1/36.
Men just när du gör ökningen så kommer det att gå lite mer än så för att höja temperaturen. 1/36 är den långsiktiga ökningen, som går åt för att bibehålla den lite högre temperaturen.
Sedan spelar det in hur bra din värmepump kan leverera. Om denna ökning helt sker med tillsatsvärme, och uppvärmningen annars helt går på värmepumpen, så blir ökningen 4-5 ggr större i förbrukning. Men det är ett hypotetiskt fall.
Så borde det vara. Men försök övertyga mitt hus om det ;)
Då det är kring nollan så tar den drygt 9% mer kWh / dygn om jag ställer upp inne tempen från 21.5 till 22.5
Då det är kring -8 så tar mitt hus drygt 15% mer kWh / dygn för samma.
Och jag styr elpatronen manuellt så den är avslagen.
Att den tar mer vid -8C än nollan beror på att effektiviteten minskar så pass mycket mellan 0 och -8
och bara av den anledningen funderar jag på att byta den 13år gamla inverter LVVPn till nyare modell som har betydligt bättre effektivitet då det är Svensk vinterkyla.

M MrDizzy skrev:
Då det är kring nollan så tar den drygt 9% mer kWh / dygn om jag ställer upp inne tempen från 21.5 till 22.5
Man behöver nog vänta några dygn innan man utvärderar. Det går ju åt en del extra energi initialt för att höja temperaturen.

useless useless skrev:
Man behöver nog vänta några dygn innan man utvärderar. Det går ju åt en del extra energi initialt för att höja temperaturen.
Mjo men det var ju det jag syftade på. (och som jag förstod att TS hade kollat på )
Att just det dygn man höjer drar det (i mitt hus iaf) ganska mycket mer energi
Att sen hålla den högre innetempen .. då stämmer nog det med ca 1/36 del mer (vid -16 ute och ca 20C inne)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.