Vi har sett en lägenhet vars läge vi gillar och som har en del fina detaljer, den är också hyfsat stor (75 kvm) även om vi helst vill ha en större så är ju priserna så höga nu.
MEN planlösningen är usel, det är helt klart två små lägenheter som slagits ihop till en, så det är två entréer, två hallar, ett litet badrum med toa plus en extratoa, ett pyttelitet kök samt ett pentry i ena sovrummet.

Så vi skulle vilja göra om planlösningen om det är möjligt: flytta på köket till det sovrum som har pentry, och helst ta bort den extra toan helt och hållet, flytta på de små väggarna där (så att de går rakt igenom nuvarande WC och hall, med dörröppning där), och kanske göra ett par garderober i överflödigt utrymme. Plus göra badrummet lite större. Och öppna lite mellan kök och vardagsrum.

Men är det möjligt? Går BRF med på detta tro? Det finns ju redan en del rör eftersom det finns pentry och toa på den sidan, men ändå? Och blir det ändå en idiotisk planlösning eftersom sovrummen blir rätt små, och placerade mot gatan (som visserligen är väldigt lugn, dessutom ligger den på översta våningen)? Och skulle det bli en väldigt kostsam historia?
 
  • Skärmavbild 2011-04-02 kl. 15.37.37.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser mer ut som en lägenhet med uthyrningsdel, inte två ihopslagna men skit i det, nu till funderingen. De "smala" väggarna är troligen inte bärande så det ska nog inte vara några problem att få igenom med dtyrelsen men däremot dragningar av avlopp och vatten om de måste spåras i golvet så kan det bli mer att diskutera med dom. Dom vill nog också veta hur ni ska göra med ventilationen för köksfläkten (borde finnas ventil i WC som man kan förlänga vidare till placering för spis men det måste ju mätas av sen i luftflöde osv tror jag)
Kostnaden för nytt kök på helt ny placering med tanke på att vatten och avlopp finns blir nog inte så mycket dyrare än att bygga nytt på befintlig plats förutom för elen. Om det finns en central i "lilla" delen så är den säkert 1-fas och vill ni ha 3-fas till nya köket så blir det mer komplicerat då det måste dras från "stora" delens central eller om ni har tur att båda centralerna är förbundna med varandra (om det nu är två stycken) med tillräckligt stort rör så går det kanske att få 3-fas mellan dom (om stora centralen har det vill säga).

Men som sagt, det kommer att kosta en del kan jag tänka mig och alla ingrepp som är så pass stora bör nog tas genom styrelsen först.
 
Ja det stämmer säkert att det är en uthyrningsdel, har hört talas om sådana lägenheter. Men hur som helst passar det inte riktigt våra behov. ;) Och jag är inte säker på att den är så där helt enkel att sälja med tanke på planlösningen, så man kunde kanske hoppas på ett hyfsat pris.

Men det låter ju inte helt omöjligt i alla fall! Angående ventilationen, kan man inte ha kolfilterfläkt, eller är jag helt ute och cyklar?:blushing: Och att dra trefas till rummet/pentryt, är det väldigt kostsamt alltså? Eller är det mer helheten som är kostsam? Vi kan nog göra en del själva med hjälp av svärfar eventuellt, men inga stora arbeten i stil med rörmokeri och el, vi har varken förmågan eller tiden med två småbarn, så det mesta får vi nog leja ut.
 
Petronille skrev:
Vi har sett en lägenhet vars läge vi gillar och som har en del fina detaljer
Riskarar inte detaljerna att försvinna när du blåser ur allt?

Petronille skrev:
Vi har sett en lägenhet vars läge vi gillar och som har en del fina detaljer
Så vi skulle vilja göra om planlösningen om det är möjligt: flytta på köket till det sovrum som har pentry, och helst ta bort den extra toan helt och hållet, flytta på de små väggarna där (så att de går rakt igenom nuvarande WC och hall, med dörröppning där), och kanske göra ett par garderober i överflödigt utrymme. Plus göra badrummet lite större. Och öppna lite mellan kök och vardagsrum.
Egentligen handlar det om att blåsa ut allt i lägenheten...
Nytt kök, nytt badrum, nya ytskikt och flytt av existerande väggar, detta i en BRF vars styrelses "egenskaper" är okända,

Petronille skrev:
Och blir det ändå en idiotisk planlösning eftersom sovrummen blir rätt små, och placerade mot gatan (som visserligen är väldigt lugn, dessutom ligger den på översta våningen)? Och skulle det bli en väldigt kostsam historia?
...och om ni ändå tvivlar på att planlösningen blir bra är det rätt objekt för er undrar jag? OM det skulle vara det ändå skulle jag säga att tills ni vet exakt styrelsen säger om det ni planerar så måste ni kunna överleva med planlösningen som den är idag. Risken är annars att ni köper ett objekt som skulle kunna bli bra för er efter en massiv insats som ni inte får göra pga styrelsen.

Svaret på frågan i trådtiteln: Allt (så länge som styrelsen och ni är överens)
 
Nja, häromkring är det inga problem att sälja med uthyrningsdel. Hyr man ut så kan man ju i regel själv bo gratis...typ. Jag tycker det verkar svårare att sälja stora lägenheter än små men jag vet inte, jag kan ju bara kolla hur det ser ut i det område jag bor i. Det är mer helheten som kostar än varje specifik detalj och sen vet man ju helelr inte hur det ser ut i väggar osv.
Även om du har kolfilter så vill du ju bli av med den "filtrerade" luften samt de som "smiter" förbi fläkten.
 
myrstack skrev:
Riskarar inte detaljerna att försvinna när du blåser ur allt?



Egentligen handlar det om att blåsa ut allt i lägenheten...
Nytt kök, nytt badrum, nya ytskikt och flytt av existerande väggar, detta i en BRF vars styrelses "egenskaper" är okända,



...och om ni ändå tvivlar på att planlösningen blir bra är det rätt objekt för er undrar jag? OM det skulle vara det ändå skulle jag säga att tills ni vet exakt styrelsen säger om det ni planerar så måste ni kunna överleva med planlösningen som den är idag. Risken är annars att ni köper ett objekt som skulle kunna bli bra för er efter en massiv insats som ni inte får göra pga styrelsen.

Svaret på frågan i trådtiteln: Allt (så länge som styrelsen och ni är överens)
Vad gäller frågan om att "blåsa ut" lägenheten, så är det inte alls fråga om det. De fina detaljerna är sådant som platsbyggda garderober, stora fönster och liknande. Dem vill vi inte förstöra. Köket är så litet att det inte ryms ett större kylskåp och en diskmaskin t ex, i nuläget. Däremot vill vi försöka flytta 50-talsinredningen som finns i köket och bygga till den, eventuellt köpa något annat 50-talskök på Blocket så att 50-talsstilen bevaras – även om det naturligtvis inte alls är 50-tal att ha stora kök. ;)

Badrummet är det bara fråga om att eventuellt förstora, men det är inte säkert att det behövs. Det är redan nygjort fast väldigt fult, inget som helst 50-tal där inte!:p

Det är helt riktigt att vi verkligen måste vara säkra på att BRF godkänner en sådan förändring. För annars intresserar oss lägenheten inte alls. Så det kan ju vara problematiskt. Föreningen är för övrigt ganska nybildad, jag vet inte om det påverkar sådana beslut eller inte.

Och nej, det är inte helt rätt objekt, men det är väldigt svårt att hitta någon större trea ens i de här områdena. Och läget är perfekt, vid ett litet grönområde, nära t-bana men ändå en bit undan trafik och busliv. Så det är det som lockar...
 
Glufsglufs skrev:
Nja, häromkring är det inga problem att sälja med uthyrningsdel. Hyr man ut så kan man ju i regel själv bo gratis...typ. Jag tycker det verkar svårare att sälja stora lägenheter än små men jag vet inte, jag kan ju bara kolla hur det ser ut i det område jag bor i. Det är mer helheten som kostar än varje specifik detalj och sen vet man ju helelr inte hur det ser ut i väggar osv.
Även om du har kolfilter så vill du ju bli av med den "filtrerade" luften samt de som "smiter" förbi fläkten.
Ja nej jag vet inte, det är formuleringen i annonsen som gör att det ser ut som om mäklaren inte väntar sig någon enorm efterfrågan. Hon säljer den inte heller som lägenhet med uthyrningsdel, utan som lägenhet med möjlighet för smårföretagaren att göra avdrag för arbetsrum. Problemet med den här lägenheten är som jag ser det det pyttelilla köket. Och de många biytorna i form av hallar och liknande. Jag har sett lägenheter med uthyrningsdel från samma tid som var betydligt bättre planerade, så det var därför jag trodde det var två ihopslagna lägenheter.

I Stockholms närförorter är det väldigt ont om större lägenheter som inte är nybyggda = ganska tråkiga och jättedyra. Så här är det ett väldigt tryck på fungerande något större lägenheter...

Ok jag fattar, man måste ha någon form av ventilation förstås även med kolfilter. Men jag tänkte att det inte var samma krav.
 
Jo en annan sak som talar emot att använda den med uthyrningsdel är att det allra finaste rummet i lägenheten är just uthyrningsrummet, dvs det vi vill använda som kök.;)
 
Nja, hur kraven för ventilationen är vågar jag inte svara på men att ha vettig ventilation i köket är för erat eget välbefinnande, det osar igen bra snabbt alltså.
Jo, det kanske är enklare att sälja det som utrymme för företaget i Stockholmsområdet, det är ju betydligt mer förmånliga avdrag om man har egen ingång (och stängt mellan lägenheterna) än att bara ha ett skrivbord i ett rum. Det kanske heller inte bor så mycket studenter i det området så att sälja med uthyrningsdel är det som säljer, här är det ju svinenkelt att hyra ut.
Storlek på kök är ju relativt vad man tycker, är man van med tex villa och stort kök så blir nog de flesta kök i lägenheter, speciellt de från 50-60 tal små. Det var ju inte så viktigt med stort kök och stort bad på den tiden, det var ju i vardagsrummet man umgicks och badet var väl typ ett nödvändigt ont :)
 
Får man fråga vad man får betala för en sådan lägenhet och vilket område det gäller? Jag bor i en liknande med uthyrningsdel (som vi själva använder) och ganska likvärdig planering och typ samma storlek.

För övrigt så gjorde vi som så att vi kastade in ett bubbelkar i badrummet, tog bort toalettstolen i WC:n och ställde dit en tvättmaskin och så hade vi en inbyggd garderob som avgränsade wc och uthyrningsrum så den rev jag bort och byggde fast vägg så utrymmet blev drygt halvmetern större och så satte vi in dusch där. På så vis fick vi badkar, tvättmaskin och dusch i "minimala" utrymmen utan att det blev trångt eller stör på något vis och utbyggnad av badrummet behövdes inte (inte för att jag hade tänkt det ändå men men).
 
Glufsglufs skrev:
Nja, hur kraven för ventilationen är vågar jag inte svara på men att ha vettig ventilation i köket är för erat eget välbefinnande, det osar igen bra snabbt alltså.
Jo, det kanske är enklare att sälja det som utrymme för företaget i Stockholmsområdet, det är ju betydligt mer förmånliga avdrag om man har egen ingång (och stängt mellan lägenheterna) än att bara ha ett skrivbord i ett rum. Det kanske heller inte bor så mycket studenter i det området så att sälja med uthyrningsdel är det som säljer, här är det ju svinenkelt att hyra ut.
Storlek på kök är ju relativt vad man tycker, är man van med tex villa och stort kök så blir nog de flesta kök i lägenheter, speciellt de från 50-60 tal små. Det var ju inte så viktigt med stort kök och stort bad på den tiden, det var ju i vardagsrummet man umgicks och badet var väl typ ett nödvändigt ont :)
:D Hehe.

Vi är väl inte vana vid villa direkt men gillar stora kök. Och det här är verkligen extremt litet. Det borde iofs finnas enormt många studenter som vill hyra här. Men jag vet inte hur poppis det är att bo i en liten tvåa med en student i samma lägenhet. ;)

Du har nog helt rätt angående ventilationen, jag har inte så bra koll bara. :blushing:
 
Glufsglufs skrev:
Får man fråga vad man får betala för en sådan lägenhet och vilket område det gäller? Jag bor i en liknande med uthyrningsdel (som vi själva använder) och ganska likvärdig planering och typ samma storlek.

För övrigt så gjorde vi som så att vi kastade in ett bubbelkar i badrummet, tog bort toalettstolen i WC:n och ställde dit en tvättmaskin och så hade vi en inbyggd garderob som avgränsade wc och uthyrningsrum så den rev jag bort och byggde fast vägg så utrymmet blev drygt halvmetern större och så satte vi in dusch där. På så vis fick vi badkar, tvättmaskin och dusch i "minimala" utrymmen utan att det blev trångt eller stör på något vis och utbyggnad av badrummet behövdes inte (inte för att jag hade tänkt det ändå men men).
Det är i Bagarmossen! Där är det mest ettor och tvåor som säljs. Vi bor i Hammarbyhöjden nu och det har blivit alldeles för dyrt, samma med Kärrtorp. Även Bagis har stigit, men det beror mycket på objekt. Vi börjar bli lite desperata, därför verkade den här lägenheten kunna ha en viss potential. Utgångspriset är 1690000 med 3700 i avgift (mäklaren i fråga brukar ha ganska höga utgångspriser och acceptpriser, inga lockpriser). Priset för den storleken brukar ligga på 1700000 och uppåt. (Det ska förmodligen byggas balkonger så det tillkommer också.) Men läget är jättefint.

Intressant det du skriver om badrummet! Vi vill i princip bara få plats med ett mindre badkar (för barnens skull), där man också kan duscha, toa, handfat och tvättmaskin, så något jättebadrum är det inte fråga om. Det ryms kanske utan att man bygger ut det faktiskt (men ofta är badrummen pyttesmå i de här områdena).
 
Ni har inte funderat på att slå ut köket mot sovrum 2 istället, och göra två rum av sovrum 1?
 
moix skrev:
Ni har inte funderat på att slå ut köket mot sovrum 2 istället, och göra två rum av sovrum 1?
Det var ju inte så dum idé + att om ni vill öppna upp mot vardagsrum så går ju det från sovrum 2 samt om ni vill ta bort WC:n så gör det och sovrummet blir större samt väggen mot uthyrningsdelens kapprum. Skulle nog vara billigaste och enklaste lösningen.
 
Två förslag med en gemensam nämnare: Med hjälp av en ny genombrytning i den lägenhetsskiljande väggen får man genast en mycket "luftigare" bostad.

Man ska inse att TS grundritning av allt att döma är en icke skalenlig mäklarritning. Flera mått i min skiss måste checkas med verkligheten. Jag har inte provmöblerat.
 
  • Petronille01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Petronille02.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.