Jag vet att arbetskostnaderna skiljer beroende på var man bor i landet.
Men det som gör mig lite konfunderad är att det skiljer ganska många hundralappar/tusenlappar på bara materialet/varorna...

Ett ex:
Jag vill uppgradera mina innerdörrar och får ett skriftligt pris på låt säga 4500:-
En annan person som bygger "samma" kåk får ett annat pris ( 4.100:- ) på just de dörrarna, samma sort, samma antal.

Samma med kaminen, trägolvet, ytterdörren osv.

Jag menar nu endast materialet.

Finns det inte ett fast pris som säger att; kamin nr XX kostar 40.000:- plus arbete ???
Dörr, modell XY, kostar 2.000:- extra oavsett var du bor, osv.

Håller de på så här blir man ju tokig!
Får säljarna dra till med vilka priser de vill??

Som jag har förstått så har husföretagen olika pålägg på samma material i olika landsändar pga det skall bära sig med arbetskraft etc. Men sen är det också så att i Stockholm är det lättare få igenom de högre priserna för att folk "förväntar sig" detta.

Annars tycker jag att det är skit att det skiljer inom samma bolag. Än värre är att olika företag kan det skilja upp till 1.5 MSEK för ett hus med motsvarande standard bara för att man skall betala för ett varumärke.

Calle Anka skrev:
Men sen är det också så att i Stockholm är det lättare få igenom de högre priserna för att folk "förväntar sig" detta.
Jag förväntar mig endast att arbetskostnaden blir högre.
Inte att jag ska betala mer för samma varor >:(

Det ÄR skit och det ska de få höra!!!

men det är väl inte så konstigt egentligen, det är väl likadant på många varor. Bilar tex. när jag köpte min bil ny så skilde det många tusenlappar mellan dom olika försäljningsställena. Sen tycker jag nog det är rätt att varje region har sin egen budget och på så sätt får sätta sina egna priser, det innebär att ju dyrare omkostnader desto högre pris, vilket i sin tur får till följd att storstäder och dyl. områden får betala lite mer, men å andra sidan är ju lönerna generellt lite högre oxå.
Att företaget försöker ta ut så mycket som möjligt är väl inte heller så konstigt men det hänger ju ihop med ovanstående.....
Om dom däremot försöker mörka det eller vilseleda kunden är det rent ut sagt för jävligt, öppna kort borde vara en självklarhet.

Severus skrev:
Jag förväntar mig endast att arbetskostnaden blir högre.
Inte att jag ska betala mer för samma varor >:(

Det ÄR skit och det ska de få höra!!!
Vad jag menar är att de räknar med högre marginaler i % och SEK på varor pga att de vill finansiera de högre arbetskraftskostnaderna i Sthlm t ex. Men å andra sidan är det ju relativt hård konkurrens inom branschen, välj ett annat företag om du tycker det blir för dyrt.

Konsum har olika priser på matvaror beroende på om du handlar hos den lilla konsum-butiken runt hörnet, eller om du åker till stormarknaden...

/N

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.