Hej
När jag skulle montera en lampa på utsidan av huset, ovanför ytterdörren, tog jag el från ett vägguttag på utsidan bredvid dörren. Innan jag började anslöt jag en lampa till uttaget och skruvade ur en säkring i taget tills lampan slocknade. Då kände jag mig ganska säker på att det var strömlöst.
När jag kopplar får jag en stöt!?! Kollar igen att lampan inte lyser. Efter lite undersökning ser jag att jag har vattenpump och luftvärmepump på samma säkring. Ett antal motorer. En gång fick jag en stöt av stickkontakten till en elvisp. Elvispens motor är som en induktor som kan lagra energi. Jag tänker att det kan fungera på samma sätt med vattenpumpen.
För att "tömma" ledningarna på el ansluter jag en vattenkokare till vägguttaget som egentligen borde vara strömlöst. Då kan jag koka upp 0.5 liter vatten innan energin tar slut men det tar en stund. Hur är det möjligt? Det känns som ganska mycket energi. Kan så mycket vara lagrat i motorer eller måste jag börja leta efter annan energikälla som kunde orsaka detta?
Elen i huset är f.ö. ganska mycket en mardröm, se bild. Sladden som går hängande till vänster från kopplingsplinten går till det aktuella vägguttaget.
När jag skulle montera en lampa på utsidan av huset, ovanför ytterdörren, tog jag el från ett vägguttag på utsidan bredvid dörren. Innan jag började anslöt jag en lampa till uttaget och skruvade ur en säkring i taget tills lampan slocknade. Då kände jag mig ganska säker på att det var strömlöst.
När jag kopplar får jag en stöt!?! Kollar igen att lampan inte lyser. Efter lite undersökning ser jag att jag har vattenpump och luftvärmepump på samma säkring. Ett antal motorer. En gång fick jag en stöt av stickkontakten till en elvisp. Elvispens motor är som en induktor som kan lagra energi. Jag tänker att det kan fungera på samma sätt med vattenpumpen.
För att "tömma" ledningarna på el ansluter jag en vattenkokare till vägguttaget som egentligen borde vara strömlöst. Då kan jag koka upp 0.5 liter vatten innan energin tar slut men det tar en stund. Hur är det möjligt? Det känns som ganska mycket energi. Kan så mycket vara lagrat i motorer eller måste jag börja leta efter annan energikälla som kunde orsaka detta?
Elen i huset är f.ö. ganska mycket en mardröm, se bild. Sladden som går hängande till vänster från kopplingsplinten går till det aktuella vägguttaget.
Redigerat:
Inte en chans att du kan koka 0,5l vatten på "kvarvarande lagrad energi" om spänningsmatningen är urkopplad.C clos skrev:Hej
Någon annan energikälla än elnätets finns knappast. Och definitivt inte om du inte har något batteri eller egen elproduktion, som t.ex. solceller.
Detta kollar man enklast genom att mäta med multimeter och/eller slå av huvudbrytaren för inkommande el.
Så som det ser ut på bilden skall det inte se ut. Vem vet vilka konstigheter som kan finnas dolda på andra ställen? Ingen antagligen.
Det låter som att du behöver ett besök av en kompetent elektriker som kan börja med att se till att anläggningen inte är farlig och fortsätta med att se till att få den laglig.
Innan det är gjort vet du inte om anläggningen är livsfarlig. Och som ägare är man ansvarig.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Nej, det finns ingen induktor eller spole i ett vanligt hem som kan lämna sådan energi. En spole kan leverera en ström så länge det finns ett varierande magnetfält men det klingar av till noll på hundradelar av en sekund.
Kondensatorer kan lagra energi en längre tid men normalt inte så du kan koka en halv liter vatten. Inte ens i närheten.
Kondensatorer kan lagra energi en längre tid men normalt inte så du kan koka en halv liter vatten. Inte ens i närheten.
Har börjat åtgärda farliga elkopplingar men har inte hunnit med det utrymmet än. Gör så mycket jag kan själv. Har redan bokat elektriker som ska titta på en jordfelsbrytare som krånglar. Den går till badrummet och har annan säkring och annan central. Jag ska fråga när hen kommer.O skrev:Inte en chans att du kan koka 0,5l vatten på "kvarvarande lagrad energi" om spänningsmatningen är urkopplad.
Någon annan energikälla än elnätets finns knappast. Och definitivt inte om du inte har något batteri eller egen elproduktion, som t.ex. solceller.
Detta kollar man enklast genom att mäta med multimeter och/eller slå av huvudbrytaren för inkommande el.
Så som det ser ut på bilden skall det inte se ut. Vem vet vilka konstigheter som kan finnas dolda på andra ställen? Ingen antagligen.
Det låter som att du behöver ett besök av en kompetent elektriker som kan börja med att se till att anläggningen inte är farlig och fortsätta med att se till att få den laglig.
Innan det är gjort vet du inte om anläggningen är livsfarlig. Och som ägare är man ansvarig.
Moderator
· Stockholm
· 52 523 inlägg
Den mest uppebara gissningen utifrån det du skriver är att säkringen du tagit bort är en del av en två eller trefasgrupp. I såfall har du fortfarande matning på övriga faser, och ström kan gå baklänges igenom ex en pumpmotor och mata den brutna fasen.
Det är ganska vanligt att vattenpumpar går på trefas.
Det du skriver om elvispen är inte heller möjligt, däremot kan man ev. känna en urladdningsström från en kondensator ii avstörningsfiltret som troliogen finns i elvispen.
Om du kan driva en vattenkokare överhuvudtaget, som dessutomn slutar koka vatten efter en stund så är något väldigt fel. Det handlar absolut inte om någon "kvarvarande" energi i så fall.
Det är ganska vanligt att vattenpumpar går på trefas.
Det du skriver om elvispen är inte heller möjligt, däremot kan man ev. känna en urladdningsström från en kondensator ii avstörningsfiltret som troliogen finns i elvispen.
Om du kan driva en vattenkokare överhuvudtaget, som dessutomn slutar koka vatten efter en stund så är något väldigt fel. Det handlar absolut inte om någon "kvarvarande" energi i så fall.
Det brukar ofta sägas att man bör undvika en grupp med blandat 400V och 230V laster. Och om man ändå har det så bör det vara en trepolig säkring. Och en gissning är att vi har orsaken till detta här. Om vi tänker oss att vattenpumpen är trefas och ligger på samma grupp som uttaget så bryter du strömmen genom att skruva ur en säkring. Men när sedan tryckströmbrytaren till vattenpumpen slår till så bakmatas uttaget via pumpen. Om den gissningen stämmer så kan uttaget mycket väl ha varit strömlöst när du började skruva. Men när vattenpumpen startade så var det inte det längre.
Jo, så är det nog, tyvärr. Det går till vägguttaget ute, elementet på väggen och till utomhusbelysning. Brytaren är kopplad till utomhusbelysningen som lyser nu på kvällen. Det står på min attgöralista att snygga till det där.A avh67f skrev:
När en asynkronmotor drivs på endast två faser så kommer inte spänningen på den tredje fasen vara noll, vid drift på två faser finns fortfarande ett roterande magnetiskt fält i statorn i ditt fall tillräckligt för att fortfarande driva runt rotorn. När rotorn väl börjat rotera kommer den generera sitt egna magnetiska fält vilket leder till att en spänning induceras i den tredje "inaktiva" fasen i statorn, dessa spänningar kan nå upp till nästan nominell spänning. Du bakmatar alltså kretsen efter säkringen vilket förklarar din källa till energi.
Vet du vad du gör kör på!C clos skrev:
MEN - eftersom du ställer frågan som du gör är det mycket klokt att gå igenom detta på plats med en elektriker. Som kan reda ut detta. Men som oxo kan kolla att dina egna välbehövliga "tillsnyggningar" är korrekt utförda. Det tar inte många sekunder för den som kan att se om du kopplat rätt. Det är smart att passa på när problemen är lösta att få en experts syn på dina kopplingar och helheten när du ändå betalat "framkörningsavgiften". Och så lär du dig säkert något nytt.
Produkter som diskuteras i tråden