Jag planerar att ev. stycka av min befintliga tomt och vill sälja avstyckningen. Jag har just lagt in om förhandsbesked för att få veta om man få bygga på den avstyckade tomten. Allt ser bra ut hitills men jag har inte fått slutbeskedet. Som vanligt g[r en förfrågan ut till berörda grannar. För att kunna ha en garageinfart till den tilltänkta fastigheten och ansluta till landsvägen måste man nu passera en ca 1m bred "remsa" som tillhör annan tomtägare (som bor några kilometer därifrån), ett servitut som är oanvändbart för annat ändamål. Vad kan vara en rimlig kostnad för detta?

• Karta över fastighet med befintligt hus och planerad avstyckning, visar 1 m brett servitut och anslutning till länsväg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag antar att du har servitut nu för den bef. utfarten? Kolla hur det är skrivet, mycket möjligt att du kan ha fler utfarter från din fastighet med det servitutet som grund.I ett sådant här läge är väl en skälig ersättning en lagom fin flaska vin.

Men om din granne vill krama ur din plånbok, så kan han nog kräva ungefär vad ett officialservitut skulle kosta dig i hos lantmäteriet. Typ 30 000 och uppåt.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Claes Sörmland
Behövs verkligen servitut för detta? Vägrätten för allmän enligt väg enligt väglagen sträcker sig rätt brett utanför den asfalterade körbanan och inkluderar slänter och diken.

Jag äger en fastighet med samma situation utan servitut för utfarten.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Behövs verkligen servitut för detta? Vägrätten för allmän enligt väg enligt väglagen sträcker sig rätt brett utanför den asfalterade körbanan och inkluderar slänter och diken.

Jag äger en fastighet med samma situation utan servitut för utfarten.
Ja jag vet inte. Hur kan man få uppgift om detta gäller?

H hempularen skrev:
Jag antar att du har servitut nu för den bef. utfarten? Kolla hur det är skrivet, mycket möjligt att du kan ha fler utfarter från din fastighet med det servitutet som grund.I ett sådant här läge är väl en skälig ersättning en lagom fin flaska vin.

Men om din granne vill krama ur din plånbok, så kan han nog kräva ungefär vad ett officialservitut skulle kosta dig i hos lantmäteriet. Typ 30 000 och uppåt.
Har inget servitut fōr mima befintliga utfarter. Huset är byggt 1919 och vägen som utfarten går till byggdes 1949.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.