Jag planerar att ev. stycka av min befintliga tomt och vill sälja avstyckningen. Jag har just lagt in om förhandsbesked för att få veta om man få bygga på den avstyckade tomten. Allt ser bra ut hitills men jag har inte fått slutbeskedet. Som vanligt g[r en förfrågan ut till berörda grannar. För att kunna ha en garageinfart till den tilltänkta fastigheten och ansluta till landsvägen måste man nu passera en ca 1m bred "remsa" som tillhör annan tomtägare (som bor några kilometer därifrån), ett servitut som är oanvändbart för annat ändamål. Vad kan vara en rimlig kostnad för detta?
Moderator
· Stockholm
· 52 982 inlägg
Jag antar att du har servitut nu för den bef. utfarten? Kolla hur det är skrivet, mycket möjligt att du kan ha fler utfarter från din fastighet med det servitutet som grund.I ett sådant här läge är väl en skälig ersättning en lagom fin flaska vin.
Men om din granne vill krama ur din plånbok, så kan han nog kräva ungefär vad ett officialservitut skulle kosta dig i hos lantmäteriet. Typ 30 000 och uppåt.
Men om din granne vill krama ur din plånbok, så kan han nog kräva ungefär vad ett officialservitut skulle kosta dig i hos lantmäteriet. Typ 30 000 och uppåt.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 668 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 668 inlägg
Behövs verkligen servitut för detta? Vägrätten för allmän enligt väg enligt väglagen sträcker sig rätt brett utanför den asfalterade körbanan och inkluderar slänter och diken.
Jag äger en fastighet med samma situation utan servitut för utfarten.
Jag äger en fastighet med samma situation utan servitut för utfarten.
Ja jag vet inte. Hur kan man få uppgift om detta gäller?Claes Sörmland skrev:
Har inget servitut fōr mima befintliga utfarter. Huset är byggt 1919 och vägen som utfarten går till byggdes 1949.H hempularen skrev:Jag antar att du har servitut nu för den bef. utfarten? Kolla hur det är skrivet, mycket möjligt att du kan ha fler utfarter från din fastighet med det servitutet som grund.I ett sådant här läge är väl en skälig ersättning en lagom fin flaska vin.
Liknande trådar
-
Var hittar man en avrivare för slipstenar som inte kostar multum?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Vad kostar det att flytta?
Artikelkommentarer -
Hur mycket kostar att måla 100 kvm lägenhet
Färg, Måla & Tapetsera -
Vad kostar en helrenovering
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Solceller med batterier och ödrift - vad kostar det?
Solceller, Solfångare, Solenergi