Jag håller på att sätta upp vägghängda bokhyllor i min lägenhet och stötte på något jag inte märkt förut, ihåliga ”träreglar”.

Väggen är en innervägg med gips, med ”reglar” med 45 cm cc-avstånd, uppmätt med en regelindikator. När jag skulle fästa hyllan åkte borren i lite för snabbt och jag blev misstänksam.

Efter en hel del provborrning verkar väggen bestå av 13 mm gipsskiva, 19 mm trä, 32 mm hålrum och sedan 19 mm trä och 13 gips igen, se ritning, på de platser där regelindikatorn hittar trä. Jag stoppade också in en inspektionskamera i väggen, se bild för hur toppen av ”regeln” ser ut, vilket bekräftar att det är någon form av flerbitskonstruktion.

Jag hittar inget på internet om ihåliga ”reglar” i innerväggar, är detta en vanlig konstruktion?

Nu till min egentliga fråga, hur fäster jag en vägghängd hylla i detta?

- Är det fortfarande vettigt att skruva upp hyllan i ”reglarna” eller borde jag köra i gipset med mollyplugg?
- Mollyplugg M6 i enkelgips bär 40 kg
- Hur mycket bär en kort träskruv i 13 mm gips och 19 mm trä?
- Hur mycket bär en lång träskruv i 13 mm gips, 19 mm trä, 32 mm hålrum och 19 mm trä igen? Så en 80 mm lång skruv dvs.

Tacksam för hjälp, känns lite som jag köpt ett fuskbygge…

• Ritning på papper som visar väggkonstruktion med lager av gips, trä och hålrum, inklusive mm-specifikationer för varje lager.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inspektionskamerabild som visar ihålig konstruktion i innerväggsregel av trä, tagen via ett Bosch-verktyg.
    Skapa konto
Gips+19mm trä lär ju bära en väldans massa böcker. Hur stora är bokhyllorna? Jag har nyligen använts dessa till att sätta upp en TV. Tror inte det finns några hyllor som ramlar ner om du använder dessa genom gips + första lagret trä.🤔👌

• Förpackning med TOX Spagat Pro M8 mm lutningspluggar, silverfärgade, lämpliga för montering i trä och gips, med en synlig plugg exempel.
    Skapa konto
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
19mm trä då kan du ju hänga upp väldigt tunga saker. Jag antar att det är råspont.

Skulle använda mig av skruv som går 4-5 mm igenom första träet.

Är det ett elfasystem med s k bärlist skulle jag använda skruv som är ca 2+13+19+4, dvs ca 40mm. 5-6x40mm med kullrigt huvud. Jag har satt upp en hel del hyllor med Spax på gips och 19mm råspont.

• Bild av en SPAX skruv, 6 x 40 mm, med kullrigt huvud, tillgänglig på Amazon för 195,65 kr. Integrerat betyg: 4,8 av 5 stjärnor.
    Skapa konto
Redigerat:
Bokhyllorna är 80 cm breda och i två nivåer, så 1,6 hyllmeter böcker per hylla. Ett vanligt mått är att 1 hyllmeter = 40 kg, så 64 kg per hylla.

De hänger på en skena med minst två föstpunkter.

Hur mycket bär 19 mm trä+träskruv per infästningspunkt? Det är väldigt lätt att hitta siffror för mollyplugg men desto svårare för trä+träskruv.

D Derbyboy skrev:
19mm trä då kan du ju hänga upp väldigt tunga saker. Jag antar att det är råspont.

Skulle använda mig av skruv som går 4-5 mm igenom första träet.

Är det ett elfasystem med s k bärlist skulle jag använda skruv som är ca 2+13+19+4, dvs ca 40mm. 5-6x40mm med kullrigt huvud. Jag har satt upp en hel del hyllor med Spax på gips och 19mm råspont.
Finns det en anledning till att du inte rekommenderar att fästa i råspånten på andra sidan också? Med en 80 mm skruv.

Du har reglar typ Södra smart och du kan skruva i dessa med träskruv och det håller

• Gilla
Derbyboy och 1 till
  • Laddar…
D
R Rong skrev:
Finns det en anledning till att du inte rekommenderar att fästa i råspånten på andra sidan också? Med en 80 mm skruv.
Man brukar inte dra igenom skruven till den andra väggen. Det kommer hålla även om du bara fäster i den första väggen. Ser ingen fördel med att dra igenom den, bara dyrare skruv.

D
R Rong skrev:
Bokhyllorna är 80 cm breda och i två nivåer, så 1,6 hyllmeter böcker per hylla. Ett vanligt mått är att 1 hyllmeter = 40 kg, så 64 kg per hylla.

De hänger på en skena med minst två föstpunkter.

Hur mycket bär 19 mm trä+träskruv per infästningspunkt? Det är väldigt lätt att hitta siffror för mollyplugg men desto svårare för trä+träskruv.
I ditt fall beror det till största del på skruven, till största delen tjockleken, dvs 4, 4,5, 5 osv.

64 kg är väldigt lite.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
Det där är 5mm Spax.

Tror inte att 19mm råspont är sämre än OSB3 men där kan säker någon annan ge svar.

D
Jag skulle absolut inte vara orolig att hänga hyllor som ska bära 64 kg med 5-6mm Spax. Skulle inte vara orolig att hänga det dubbla i 19mm råspont.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Personligen hade jag rivit ned ena sidan på väggen och byggt upp ordentligt.
Kan ju inte kosta skjortan.

D
Riva ner väggen för att hänga upp hyllor?

Om det bedöms klent, ja.

Vem vet som kommer att hängas upp där framöver.
Kanske en 70 tummare och annat.

D
Har du gjort den bedömningen, att väggen är för klen för det TS vill göra?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.