Jag funderar på hur mycket armering jag behöver till mitt nya badrum? Har L-element runt om och 20 cm cellplast som isolering. Själva betongen blir 10 cm och vid L-elementen 20cm.
Hade tänkt mig armeringsnät 6150, men räcker det med ett lager eller behöver jag två lager med armeringsnät? Vill varken armera för mycket eller för lite. Dessutom bör jag väl komplettera med raka armeringsstänger? Tillkommer gör betongen vid kantbalkarna och där hade jag tänkt mig villabyglar och lösa armeringsstänger om 8-10mm
Åsikter och tips?
EDIT; Och på vilken nivå i betongplattan bör jag lägga armeringen?
Hade tänkt mig armeringsnät 6150, men räcker det med ett lager eller behöver jag två lager med armeringsnät? Vill varken armera för mycket eller för lite. Dessutom bör jag väl komplettera med raka armeringsstänger? Tillkommer gör betongen vid kantbalkarna och där hade jag tänkt mig villabyglar och lösa armeringsstänger om 8-10mm
Åsikter och tips?
EDIT; Och på vilken nivå i betongplattan bör jag lägga armeringen?
Redigerat:
armering ska alltid ligga i underkant för att ta upp draglast, armering på ytan tar bara upp tvärkrafter och krympning från betongen så man slipper sprickor.
6mm armeringsjärn kan räcka men då bör det inte finnas någon risk för att marken sjunker.
8mm brukar vara normen så 8150 NPS500 i underkant till plattan.
Till kantbalken (L-stöden) bör du lägga raka med B-järn i hörnen.
dessa bör var 4st (som 4 prickarna på en tärning) och minst diameter 10 mm B500BT. Sen lite byglar 8mm Z bockade.
i en balk eller platta är det effektiva höjden som är det som avgör draghållfastheten för betongen så så långt ner som man kan dock inte mindre än att armeringen får fäste med betongen brukar vara dubbla diametern, dvs för ett 8 så ska det finnas 16mm betong under, detta är mycket svårt att få till så man brukar gå upp lite högre, runt 25 mm över cellplasten.
för att slippa sprickor i plattan brukar man lägga 5150 och dessa lägger man på armeringsstegar för att få dessa c:a 2 cm under ytan. har du tänkt att lägga in golvvärme skall dessa narjas fast på denna armeringen och bör då ligga lite längre ner. alternativt fäster du golvvärmen på den nedre armeringen.
det är en vetenskap med armering hoppas du fick ut något.
6mm armeringsjärn kan räcka men då bör det inte finnas någon risk för att marken sjunker.
8mm brukar vara normen så 8150 NPS500 i underkant till plattan.
Till kantbalken (L-stöden) bör du lägga raka med B-järn i hörnen.
dessa bör var 4st (som 4 prickarna på en tärning) och minst diameter 10 mm B500BT. Sen lite byglar 8mm Z bockade.
i en balk eller platta är det effektiva höjden som är det som avgör draghållfastheten för betongen så så långt ner som man kan dock inte mindre än att armeringen får fäste med betongen brukar vara dubbla diametern, dvs för ett 8 så ska det finnas 16mm betong under, detta är mycket svårt att få till så man brukar gå upp lite högre, runt 25 mm över cellplasten.
för att slippa sprickor i plattan brukar man lägga 5150 och dessa lägger man på armeringsstegar för att få dessa c:a 2 cm under ytan. har du tänkt att lägga in golvvärme skall dessa narjas fast på denna armeringen och bör då ligga lite längre ner. alternativt fäster du golvvärmen på den nedre armeringen.
det är en vetenskap med armering hoppas du fick ut något.
Fel!! I en Opålad platta på mark har du dragkrafter i överkant på plattan. Detta pga. TT vikten av huset ligger på kantbalkarna och trycker nedåt vilket resulterar i att mitten av plattan ligger högre än kanterna därav skapas det drag i överkant.pjapen skrev:
B500BT finns inte längre utan nu får man köpa K500C-T.
Som svar på Ts fråga så räcker det med 6150 i överkant ca 25-30mm under ytan, 4 järn i kantbalken. Ett i varje hörn på bygeln.
Kortfattat utan att göra det överarbetat:
6150 mattor på 40mm distanser, då får du både sprickarmering och drag.
I voten/kantbalken, två 10mm järn i botten, B järn i hörnen, 500mm överlapp på alla skarvar.
1 järn i topp för att förstärka ytterkant.
Skall du mura upp väggarna eller om DI vill förstärka mer så klipp 1 meters 10mm järn och lägg hela vägen runt med 60cm mellan. Alltså från utsida och in mot mitten om du förstår.
Då jämnar du ut trycket från väggen in i plattan.
6150 mattor på 40mm distanser, då får du både sprickarmering och drag.
I voten/kantbalken, två 10mm järn i botten, B järn i hörnen, 500mm överlapp på alla skarvar.
1 järn i topp för att förstärka ytterkant.
Skall du mura upp väggarna eller om DI vill förstärka mer så klipp 1 meters 10mm järn och lägg hela vägen runt med 60cm mellan. Alltså från utsida och in mot mitten om du förstår.
Då jämnar du ut trycket från väggen in i plattan.
Har skaffat 6150, som jag ska ha på 40mm distanser. Är det helt fel att även lägga finare armeringsnät i överkant? Är lite inne i dessa tankebanor nu.
EDIT; Det finns två helt olika teorier i tråden. En säger armering i underkant, en annan i överkant. Känner mig helt villrådig nu
EDIT; Det finns två helt olika teorier i tråden. En säger armering i underkant, en annan i överkant. Känner mig helt villrådig nu
Redigerat:
Mogg skrev:
Dubbelarmerat med mattor gör man bara på tjockare industriplattor som är 200+mm.
En matta på 40-50mm från botten är helt normalt och standard.
Jag testade först med 8mm byglar, men jag tyckte det blev för klent. Därför köpte jag 10mm armeringsstänger som jag kapade i önskad längd och böjer till själv. Inte alls svårt med skruvstäd och järnrör som hävarm. Det kändes rätt att armera på detta sätt.
Vill nog ändå ha raka järn längs med kantbalken, förutom byglarna. Funderar på 10mm alt 12 mm, som jag lägger längs med byglarna. Två i botten och en eller två övertill. Kanske overklill???
Vill nog ändå ha raka järn längs med kantbalken, förutom byglarna. Funderar på 10mm alt 12 mm, som jag lägger längs med byglarna. Två i botten och en eller två övertill. Kanske overklill???
Gör så här! Här har vi tre i botten och två i toppen. Vilket är väldigt overkill, så 2+1 eller 2+2 räcker gott!Mogg skrev:Jag testade först med 8mm byglar, men jag tyckte det blev för klent. Därför köpte jag 10mm armeringsstänger som jag kapade i önskad längd och böjer till själv. Inte alls svårt med skruvstäd och järnrör som hävarm. Det kändes rätt att armera på detta sätt.
Vill nog ändå ha raka järn längs med kantbalken, förutom byglarna. Funderar på 10mm alt 12 mm, som jag lägger längs med byglarna. Två i botten och en eller två övertill. Kanske overklill???
Glöm inte överlapp vid skarvar, ordentliga B-Järn i hörnen.
Överlapp- 10mm järn=500mm, 12mm = 600mm, ja du förstår formeln!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska jag låta armeringsnätet 6150 sticka ut över kantbalken? Och ska armeringsnätet överlappas också?
EDIT; Har två rutors överlappning och armeringsnätet går ut över kantbalken. Inser att det skapar problem, för armeringsnätet går inte att staga upp där ute utan hänger ner. Och det påverkar armeringen inne i plattan, för där bubblar den lite uppåt
Noterar att den övre armeringen inte kommer på 400mm vid överlappningen, utan snarare på 500mm..
EDIT; Har två rutors överlappning och armeringsnätet går ut över kantbalken. Inser att det skapar problem, för armeringsnätet går inte att staga upp där ute utan hänger ner. Och det påverkar armeringen inne i plattan, för där bubblar den lite uppåt
Noterar att den övre armeringen inte kommer på 400mm vid överlappningen, utan snarare på 500mm..
Redigerat:
Liknande trådar
-
Vad behövs för att dela vatten från borrad brunn?
Vatten & Avlopp -
Varför finns det ett 40-option på armeringsdistanserna?
Grund & Markarbeten -
Armeringsjärn ovanför en dörrpost kapade
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur stor betongblandare behövs för att gjuta 1kbm?
Grund & Markarbeten -
Behövs Förstärkt armering ?
Grund & Markarbeten