Hej,

Jag undrar vad ni har fått betala för Eran elektriker

1. Per timme,
2. Mini debetering.
3 Framkörningsavgift.

Vill höra med er som har anlitat redan eller vad ni tycker är realistiskt att betala

Vad jag fått för uppgifter
1. 375 + moms kr/tim
2 Min 2 tim.
3. 250+moms

Stämmer detta med vad ni andra har fått för priser tydligen finns de de som tar mindre och mer.

om ni inte har varit i kontakt med elektriekr vad anser ni att det är värt att få jobbet gjort.

Uffe

Hemmakatten
Helt okej priser tycker jag.

Går ju inte säga bu eller bä egentligen iom att man inte vet hur snabb killen är, en kille som tar 500 spänn i timmen kan ju jobba dubbelt så fort o vice versa. Det bästa är väl att försöka anlita någon som man kan få referenser på?

Låter som justa priser.
Hur bra elektrikern är i praktiken går ju dock inte att bedömma.

Min elektriker tog 330 + moms (i mindre stad) - lika mycket för körningen (han startade tiden när han lämnade kontoret), ingen minimidebitering, men dock blev det inte mindre än 2 timmar ngn gång

/K

Problemet med elektriker (och många andra hantverkare) är inte vad det tar i timmen, utan vilket pålägg han har på materialet. Det är där det kan bli dyrt för dig. FK för 20:-/m, kabelclips för 10:-/styck blir snabbt mycket pengar.

kostnadsfördelningen mellan matr. o arb. brukar ligga på 50-50%+- 15 %

Kostnadsfördelningen kan variera en hel del. Elfirman jobbet anlitar tar lite mer i timmen, men
- elektrikerna arbetar väldigt snabbt
- ca 20% påslag på materiel jämfört med de bästa priser man själv kan skaka fram
- använder lika gärna materiel som kunden har köpt
- korrigerar gratis installationen om man tycker det har blivit något missförstånd

Det är så man behåller en nöjd kund. Visst, timpriset i sig är högre men totalkostnaden blir lägre.

Det beror det väldigt mycket på vart man bor i sverige.
Här i Sundsvall låter dom priserna lite i överkant, men dock rimliga. I Stockholmsområdet är priserna snarare billiga......
Jag jobbar på en liten elfirma med 7 anställda och vi ligger på 325kr i timmen och vanlig milersättning. inga minimikrav på timmar eller mil.
vad beträffar materialkostnader så är det listpris +moms som gäller, men givetvis, om det är stora jobb så förhandlar man om alla priser.
Kanske t.o.m fast pris på ett husbygge.

Lockhart skrev:
Det beror det väldigt mycket på vart man bor i sverige.
Här i Sundsvall låter dom priserna lite i överkant, men dock rimliga. I Stockholmsområdet är priserna snarare billiga......
Jag jobbar på en liten elfirma med 7 anställda och vi ligger på 325kr i timmen och vanlig milersättning. inga minimikrav på timmar eller mil.
vad beträffar materialkostnader så är det listpris +moms som gäller, men givetvis, om det är stora jobb så förhandlar man om alla priser.
Kanske t.o.m fast pris på ett husbygge.

Där har du det...

325 kr i timmen = billigt

Listpris utan rabatt = dyrt

Så det beror på vad dom ska göra....

Lockhart skrev:
Det är ju detta som är det luriga. Vilken lista? Finns denna lista tillgänglig för kunden, så han i lugn och ro kan jämföra dessa priser med vad andra tar? Lämnar ni en preliminär materialåtgång, så man kan se ungefär vad materialet kommer att gå på?

bara att gå in till Ahlsell, selga, solar, elektroskandia tex och fixa deras kataloger.......

och som sagt.... större jobb = rabatt på listpris.
skall man bara ha några strömbrytare så blir det nog billigare att köpa på Classe tex......
ska man ha mer än så så kan man förhandla....... och ALLT går att komma överens om ;)

Räknar man på jobbet så kommer man få ungefärlig materialåtgång +- 10%

Bara att gå in till Ahlsell?! Och hämta deras prislista? De lämnar inte ens ut ETT pris till en privatperson! Jag vet, jag har försökt...

Gå in på elektroskandia.se under rubriken NYTTA hittar du - dokumentbibilotek - där hittar du sedan prisfiler

Det finns en websida med ramavtal som gäller vid statlig upphandling av elmateriel (som jag fattar det ):
http://www.avropa.nu/templates/ramavtal____1126.aspx

Prsilistan där är inte helt färsk, men ännu mer intressant är det sista dokumentet med rabattsatser på olika materiel. De har typ 85% rabatt på stora delar av sortimentet. Om man jobbar lite mer på samma sida så hittar man motsvarande priser för alla de stora elgrosisterna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.