Pga att utbudet på snygga svarta badkarsblandare utan duschutgång är så pass begränsat i Sverige beställde jag en blandare från Kina via Amazon, men nu när den anlänt kan jag verkligen inte pussla ihop hur den ska installeras.
https://www.amazon.de/-/en/dp/B09GYGR94G/ref=sr_1_27
Har 160CC mellan rören och blandaren är 150CC men blandaren kom med excenterkopplingar som ska kunna justeras för CC-mått mellan 135-160CC så tänkte att det borde ju gå att lösa. Tänkte köra blandarfäste först men nu när blandaren är på 150CC och rören på 160CC undrar jag ifall det ens skulle funka. Utan blandarfäste verkar det dessutom svårt att fästa blandaren i väggen utan ett hårdare rör som typ koppar.
Har någon här installerat en liknande förut och har några tips?
https://www.amazon.de/-/en/dp/B09GYGR94G/ref=sr_1_27
Har 160CC mellan rören och blandaren är 150CC men blandaren kom med excenterkopplingar som ska kunna justeras för CC-mått mellan 135-160CC så tänkte att det borde ju gå att lösa. Tänkte köra blandarfäste först men nu när blandaren är på 150CC och rören på 160CC undrar jag ifall det ens skulle funka. Utan blandarfäste verkar det dessutom svårt att fästa blandaren i väggen utan ett hårdare rör som typ koppar.
Har någon här installerat en liknande förut och har några tips?
En variant är https://www.trio-perfekta.se/vvs-pr...gning/8265232-blandarfaste-excentriskt-150-cc (dock ej svart)
Kan inte se några hinder med 160 mm svart blandarfäste heller om använder medföljande excenterkopplingar om du tycker det är snyggast.
Kan inte se några hinder med 160 mm svart blandarfäste heller om använder medföljande excenterkopplingar om du tycker det är snyggast.
Det skulle nog definitivt funka och får bli nödlösning ifall jag inte hittar någonting annat. Den medföljande excentern är större i ena änden och smalare i den andra, så den passar i antingen blandarfästets mutter eller i blandarens. Optimalt vore ju med en excenterkoppling som är lika stor i båda ändar där ena kan gå in i blandarfästet och den andra i blandaren.L Lenza skrev:
Vad tror du om denna?
https://www.stonefactory.se/badrums...ehor/duschbyggarna-excenterkoppling-svartmatt
Skulle isåfall bli blandarfäste 160CC med lekande mutter (M26x1.5) -> Ovan excenterkoppling (Har ovan excenterkoppling G20 i båda ändar? Svårt att se från bilden) -> Blandare med 150CC som även den har lekande mutter (M26x1.5)
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Standard skiljer sig inte bara i cc måttet.
svensk standard. Cc160, konisk koppling som tätar, M26 gänga, lekande mutter på fästet.
vanligaste internationella standarden: cc150, tätas med planpackning, R20 gänga, lekande mutter på blandaten.
svensk standard. Cc160, konisk koppling som tätar, M26 gänga, lekande mutter på fästet.
vanligaste internationella standarden: cc150, tätas med planpackning, R20 gänga, lekande mutter på blandaten.
Är det då rätt att anta att en M26xR20 excenterkoppling ska kunna brygga mellan dessa två standarder?H hempularen skrev:
Tänker att på blandarfästets sida bör jag isåfall täta med den koniska kopplingen och på blandarens sida täta med medföljande planpackningar inuti muttern på blandarsidan.
En konisk koppling och planpackning blir tyvärr sällan särdeles långlivat då du skär sönder packningen i samband med att du skruvar åt den. Bäst vore givetvis om du hittade en övergång med rätt typ och gänga.H hattkatt skrev:
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Man kan kanske hoppas att excentern är utformad för konisk koppling åt ena hållet och planpackning åt andra hållet.H hattkatt skrev:
Tycker det ser ut som att ingångarna är olika på produktbilden, så kan nog vara värt ett försök! Ser ut som att den vänstra ingången är mer konformad och borde gå mot blandarfästet medan den högra är mer stjärnformad och har plats för en planpackning. Tog lite fler bilder på blandaren, blandarfästet och konkopplingarna jag fick med.H hempularen skrev:
Ska för säkerhets skull ringa typ Rinkaby Rör på måndag och fråga ifall de tror de kommer funka, men jag är optimistisk!
Det är värt ett försök för mig iaf. Skulle det ändå inte passa så får jag väl lämna tillbaks kopplingen och fundera ut en ny plan/ringa rörmokaren.L Lenza skrev:
Kikade även på K-Rauta och de har en excenterkoppling i krom med beskrivningen som pekar på att den här typen av excenterkoppling är gjord för precis det här problemet.
Excenterkoppling M26 x R20 utvändig x invändig gänga
Utv gg M26x1.5x Utv gg R20. Används för övergång från c/c 150 till anslutning 160 c/c (svenskt väggfäste/importblandare).
Tackar allihopa för hjälpen så här långt, lärt mig bra mycket mer än om jag bara ringt rörmokaren från första början.