Hej,

Vill montera ett vägguttag på befintlig plats för uttag, dock har vi satt upp renoveringsgips ca 6mm. Därav når det tidigare vägguttaget inte in till fästet i väggen eller hur man ska förklara.

väggen är tjockare än innan gipset, hur får jag ut delen i väggen så jag kan montera på ett vägguttag? (Tänker inte tråda om nu, det får en elektriker göra)

Gärna beskrivning eller youtube video om någon vet en bra. Tack på förhand !

• Öppen eldosa med synliga röda och svarta elkablar i en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jeli8 skrev:
Hej,

Vill montera ett vägguttag på befintlig plats för uttag, dock har vi satt upp renoveringsgips ca 6mm. Därav når det tidigare vägguttaget inte in till fästet i väggen eller hur man ska förklara.

väggen är tjockare än innan gipset, hur får jag ut delen i väggen så jag kan montera på ett vägguttag? (Tänker inte tråda om nu, det får en elektriker göra)

Gärna beskrivning eller youtube video om någon vet en bra. Tack på förhand !
Är problemet att tråden inte räcker för att det är 6mm "tjockare"? Är klämningen för dålig så skruva fast uttaget!? Påbyggnadsring?

Uttaget har troligen suttit fast med "klor" som spänns ut mot dosans väggar. Dosan ser ut att sakna dosskruvar.

Sådana clips etompau länkar till gör att man kan använda dosskruvar. Moderna dosor har ju en fästring med två skruvar. Tekniken med klor användes förr i tiden.

De flesta uttag har även hål för skruvar i hörnen, det kan vara ett alternativ att skruva uttaget direkt i väggen.

• Gilla
Jeli8
  • Laddar…
C Cold Gin skrev:
Är problemet att tråden inte räcker för att det är 6mm "tjockare"? Är klämningen för dålig så skruva fast uttaget!? Påbyggnadsring?
lite osäker just nu, har köpt ett nytt vägguttag nu men inte prövat det än. Det gamla uttaget som satt nådde inte in, vid montage. Har för mig att det var själva skruvarna som fäste uttaget i hålet som inte nådde in, så inte själva trådarna.

J Jeli8 skrev:
lite osäker just nu, har köpt ett nytt vägguttag nu men inte prövat det än. Det gamla uttaget som satt nådde inte in, vid montage. Har för mig att det var själva skruvarna som fäste uttaget i hålet som inte nådde in, så inte själva trådarna.
Hat du en bild på uttaget. Utan täckbrickan på eller kan du säga fabrikat modell så är det lättare för nån o ge dig bra svar.

Sådär nu verkar det som att det kommer gå att montera. Men kan inte hitta någon bra instruktion på hur jag ska koppla. Många instruktioner har flera kablar, i detta gamla rucklet så har vi just nu endast två kablar i vägguttaget (vit och röd)

bra instruktion eller video?

• Hand som pekar på ett öppet vägguttag redo för montering med två synliga kablar.
    Skapa konto
  • Dubbel vägguttag och monteringsram på trägolv, klar för installation.
    Skapa konto
Då ska du definitivt inte koppla in det uttaget. Det är ett jordat uttag, det ska inte kopplas in utan jord. Vit och röd var en lite udda färgkombination, men det fanns inte tvingande färgstandarder då.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
J Jeli8 skrev:
Sådär nu verkar det som att det kommer gå att montera. Men kan inte hitta någon bra instruktion på hur jag ska koppla. Många instruktioner har flera kablar, i detta gamla rucklet så har vi just nu endast två kablar i vägguttaget (vit och röd)

bra instruktion eller video?
Svårt o säga vilken tråd som är vilken där eftersom det inte följer dagens färgstandard. Du får be nån kunnig vän komma dit o mäta för dig eller ta dit en elektriker. Dessutom är uttaget jordat. Du skulle köpt ett ojordat.

H
Spelar ju egentligen ingen roll hur du kopplar in det där. En tråd till L och en till N. Sedan skruvas uttaget fast via skruvhålen i hörnen. Finns dock ingen jord framdraget och då ska inte ett jordat uttag användas så du behöver ett ojordat uttag.

H halj skrev:
Spelar ju egentligen ingen roll hur du kopplar in det där. En tråd till L och en till N. Sedan skruvas uttaget fast via skruvhålen i hörnen. Finns dock ingen jord framdraget och då ska inte ett jordat uttag användas så du behöver ett ojordat uttag.
Kom på ddt sen. Eftersom det ät ojordat men som sagt byta uttag.

J Jeli8 skrev:
i detta gamla rucklet så har vi just nu endast två kablar i vägguttaget (vit och röd)
Är det verkligen bara vit och röd? Det borde vara en svart också och det ser ut som att en sån skymtar fram i bilden i första inlägget?

Oavsett vilket så måste du säkerställa vilken funktion varje kabel har. Det går inte att dra några slutsatser utifrån färgerna.

• Gilla
densomkanvet och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.