470 läst · 14 svar
470 läst
14 svar
Hur montera träpanel badrum
Har byggt ett attefallshus som snart är klart. Vi har satt klinker i badrummet på hela golvet, kring duschen samt en sockel på 15cm utmed samtliga väggar, ner mot golv.
Resten av väggarna förses med liggande spontad panel. Hur montera detta, erfarenheter någon.
Har sett trådar där man ska montera det på remsor så det blir luft strömning bakom panelen. Dels tycker jag konstruktionen känns knepig, dels kommer det att passa dåligt mot den klinker sockel jag j
Satt.
Tänker mig därför att vi limmar/skruvar panelen direkt mot tätskiktet.
Har någon länkar, bilder, tips på lim och tillvägagångssätt så är jag tacksam
Tack på förhand
Resten av väggarna förses med liggande spontad panel. Hur montera detta, erfarenheter någon.
Har sett trådar där man ska montera det på remsor så det blir luft strömning bakom panelen. Dels tycker jag konstruktionen känns knepig, dels kommer det att passa dåligt mot den klinker sockel jag j
Satt.
Tänker mig därför att vi limmar/skruvar panelen direkt mot tätskiktet.
Har någon länkar, bilder, tips på lim och tillvägagångssätt så är jag tacksam
Tack på förhand
If the panels are vertical, the supporting strips must be horizontal, which will impede air flow, so you need to use additional vertical spacer strips. And in the case of TS 12mm, that's too much! In order not to go beyond the surface of the clinker sockle, you need to glue the panels directly to the wall. Beforehand, impregnate them with sealant.Matti_75 skrev:
Han skriver ju att det är liggande panel och luftspalten ska ju vara utanför klinkers för att fungeraS sturnus skrev:If the panels are vertical, the supporting strips must be horizontal, which will impede air flow, so you need to use additional vertical spacer strips. And in the case of TS 12mm, that's too much! In order not to go beyond the surface of the clinker sockle, you need to glue the panels directly to the wall. Beforehand, impregnate them with sealant.
Jag byggde ett badrum i stugan. klädde allt med panel från Baseco + våtrumsmatta på golvet (med 20 cm uppvik bakom panelen). Bastu, platsbyggd (utan folie...) OCH en duschkabin.
Träullit i taket.
Luftspalt bakom panelen
Satt panelen med dyckertpistol
Inget tätskikt på väggarna 😮
Träullit i taket.
Luftspalt bakom panelen
Satt panelen med dyckertpistol
Inget tätskikt på väggarna 😮
Redigerat:
Är inne på ditt resonemang KMNelhas. Det finns ju andra trädetaljer i ett badrums zon2 som klarar sig utmärkt. Har dessutom svårt att se vinsten med en 10-15mm luftspalt som tillåter fuktig vattenånga trånga in. Men är på tok för tunn för att en rimlig cirkulation av torr luft ska skapas som i sin tur torkar ut fukten. Jag kommer att montera panelen dikt än mot väggarnas våtrumsskydd med casco xtremfix.K KMNelhas skrev:
Lovar att återkomma om jag upplever problem med detta och på så vis hindra någon annan att göra samma misstag☺️.
Redigerat:
Klicka här för att svara