Jag ska renovera innertaket, riva bort pärlspont och sätta upp gipsskivor för spackling och målning. Jag ska passa på att montera ett gäng takspottar, frågan är hur. Ovan gipset finns någon form av spånskiva som jag tror, ovanför spå finns ett tunt lager isolering och luft.
Jag har ingen lust att riva ned spånskivor och all befintlig isolering. Men hur ska jag fixa spottarna? Kan jag borra hål med diameter som för kopplingsdosor, försöka lirka slangar genom isoleringen mellan dosorna och sedan montera kopplingdosorna och gips? Låter krångligt. Finns bättre knep?
 
Det finns spottar som heter "isosafe" som ska vara lugnt att sätta emot isolering samt brännbart matriel.
 
B Berrabus123 skrev:
Det finns spottar som heter "isosafe" som ska vara lugnt att sätta emot isolering samt brännbart matriel.
Tack, det vet jag. Jag skulle helst sätta spottarna i apparatdosor. Frågan är hur jag knökar in slangar mm genom isoleringen när jag bara får in halvan handen genom hålet för apparatdosan.
 
  • Gilla
Berrabus123
  • Laddar…

Bästa svaret

tommib
Såga ur en fyrkant kring varje spotthål, lägg upp två bitar läkt på kanterna. Lite slack på slangen, montera dosa, koppla slang och tryck upp och skruva fast. Ska du ändå på med gips så spelar det ingen roll med skarvarna. Dessutom har du mer plats att peta igenom ett VP-rör eller liknande för att komma igenom isoleringen. Om du tänker till lite när du bygger behöver du bara få lite slack på sista dosan/dosorna eftersom du kan sätta upp dem en och en och spänna slangen vartefter. Se till att den har låst fast ordentligt bara innan och dra för guds skull i tåtarna innan du gipsar.

Då kan du dessutom använda vanliga apparatdosor istället för att använda ROT-dosor.
 
  • Gilla
Berroni och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.