Hej!

Håller på och sätter skivmaterial på väggarna i lilla badrummet. Vatten till handfat osv kommer ut ur väggen vinkelrätt och fint men jag funderar på tätskiktet. Det är RiR men hur monteras tätskiktet mot detta? Ska skyddsröret följa med ut ur "gips"skivan? Finns det manschetter som passar detta, typ 25mm diameter?
I föregående badrum hade vi bara pex ut ur väggen och där var det ju inte såsvårt att lista ut hur det skulle vara.. :)

Mvh
/C

• Gilla
May
  • Laddar…
Hej
Så som min röris beskrivit detta....

Om det inte är monterat handske som avslut där rören går igenom vägg så ska du låta skyddsröret sticka ut utanför gips och ytskikt /tex kakel). Sen sätter rörmockar´n en pryl som ansluter till slangen och tätar mot väggen.

mvh Wasa

Gott med svar!
Då kan jag fortsätta i morgon i godan ro då..

Mvh
/C

Notera att t.ex. Upnor och Roth har speciella väggenomföringar som skall användas om röret kommer ut i vinkel. Som alternativ kan även väggdosor användas. Jag skulle använda ett av dessa alternativ kombinerat med monteringsskena om avståndet mellan kall och varmvatten rör är viktigt, t.ex. vid blandare. Notera att även vinkeln kan vara viktig.

Allt för många har undrat över vad man gör när badrummet är klart och blandaren inte går att montera. Detta är i princip omöjligt att fixa i efterhand.

Ex. på väggenomföring.
http://www.sigro.se/es_shop/produkter2/rorkoppling_etc/pex/vagggenomforing.html

Ta gärna reda på mer och övertyga dig om att det blir rätt innan du jobbar vidare.

Vi använde vatettevinklar och anslutningar, tror det är Gustavsberg som marknadsför dessa.

Tätas med manchett och tätskickt. Är snyggt att slippa bakstycket till blandarna.

• 00.jpg
  • 11.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Levon
  • Laddar…
ronolo: tycker också att det är en bra lösning men den är inte godkännd av säkervatten om man ska vara petig (eftersom dom inte har egna RiR, utan man använder Uponor eller LKs RiR)

Ett annat liknade gränsdragningsproblem är att t.e.x. Roth marknadsför manchetter att använda till väggdosor och jag tror även genomföringar.

BKR kräver att allt material i tätsystemet skall vara godkänt av tätskiktstillverkaren. Detta krav är vanligen inte uppfyllt med mindre att man köper manschetter som hör till tätsystemet.

Min filosofi har varit att ha så få avvikelser från BKR och säkert vatten som möjligt, Då blir det mindre diskussion med försäkringsbolaget om något trots allt skulle hända.

Säker installation med RiR kräver att röret installeras så att det går att byta innerslangen. Ytterslangen skall fixeras vid böjar och minst varje meter vill jag minnas.

Redigerat:
Ja herrejösses, inte ska det vara enkelt inte..:)

Drog ut skyddsrör och hela baletten genom skivan, ska fråga min röris om resten innan fuktspärren åker på.
Han var på finlandskryssning i helgen, därav frågorna här! :)
Mvh
/C

• Gilla
Seb27
  • Laddar…
SvenD: för några år sen så stod det i branschreglerna att RiR tillverkaren tillhandahåller manschetter det är borta nu ska det vara tätskiktstillverkaren som ska lev manschetter

Till LIP finns det ialla fall 25mm manschetter som passar till skyddsrören. Detta under förutsättning att vi pratar om 15mm PEX, 18mm PEX, som vissa tycker det skall vara till badkar, har 28mm ytterör, tveksamt om det finns manchetter till det.

Det är 15 mm rör

Enligt uponors kurs så ska rör+skyddsrör ut minst 1 dm. Därefter kapas ytterröret jämns med KAKLET. Därefter sätter man en liten bussning för att stabilisera röret se bild:

1869945.jpg

Anslutningen till tätskikt sker enligt denne leverantörs bruksanvisning. Ibland används tätskiktsleverantörens grejjer ibland uponors tätmembran.

OBS bussningen vet jag att den följer med uponors väggbocksfixtur.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.