på att ha vattenburen golvvärme med en frånluftsvärmepump (nibe fighter), jämfört med ett hus med direktverkande el & vanliga element.
Vi håller på att kolla runt på hus, de nyare husen är ju själklart dyrare att köpa, men med bättre isolering & vattenburen värme förmodar jag att man sparar en hel del pengar. Kan man räkna med att halvera elpriset eller ?
Svårt att jämföra förstås, men någon som vet på ungefär kanske?
Tack, tack......

Räkna inte med att spara pengar på vattenburen golvvärme. Du kommer tycka det är så skönt med varma golv att du har viss värme på året om - golvvärme handlar om komfort, inte energibesparing.

Din frånluftsvärmepump kommer hjälpa dig att spara el. Ska vi gissa på att ett hus med fvp drar någonstans mellan hälften och en tredjedel av ett hus med direktverkande el?

Hej.
Du sparar väldigt lite på en frånluftvärmepump.
Min Nibe Fighter 310P har en kompressor på 550 watt. Hur stor COP den har vet jag inte, köldmediat är propan.
Om det skulle vara samma COP som med R407C så skulle det ge en COP på straxt under 3 alltså 1000 exta Watt värmeenergi. Anta att kompressorn går 3/4 av årets timmar. Det blir då 6500 timmar alltså 6500 kWh per år.
Mitt hus drar som mest 9 kW. En bergvärmepump hade sparat ca 15000 kWh per år.

En frånluftvärmepump skaffar man mao inte mest för att tjäna på minskad energi utan på att få bra ventilation.

Jag ska sätta in en bergvärmepump eller en luft/vatten värmepump i serie med men frånluftare. På så sätt kommer jag spar in straxt under 15000 kWh per år (det blir mindre p.g.a. de timmar på höst/vår som frånluftaren kan ta vara på energin).

men det måste väl iaf dra minde än direktverkande el?
Om inte annat så måste det vara bra att ha vattenburen värme om man senare vill byta till ngt annat. Hur mkt kan det kosta att installera vattenburet i ett hus som inte är förberett för det?
Tackar så mkt för era svar ;)

HEj.

Vi tittade på ett hyus på 220kvm och då läg uppvärmningskostnaden på 32 000 kwh med direktverkande el och 22 000 med ivt frånluftsvärmepump och 11 000 med bergvärme.....men detta var framräknat av IVT så man skall väl ta det med en nypa salt.

Vi har direktverkande el och det fantasktiskt va bekvämt det är, inget underhåll alls och det blir varmt på en gång när man vrider upp termostaten.Det behöver inte bli alltför dyrt heller om man binder elpriset vid rätt tidpunkt. Det beror ju lite på hur stort huset är också naturligtvis.

Hade vi köpt hus idag hade vi självklart köpt ett med vattenburet system, eftersom man då har större frihet att välja och vraka beroende på vilket håll energimarknaden svänger.

Direktverkande el med moderna element är billigare i drift än vattenburen el utan värmeåtervinning.

FTX i kombination med väl fungerande (modern) direktverkande el borde vara ett ganska underhållsfritt och hyfsat billigt alternativ. Kompletterar man med en tung eldstad så blir det riktigt sexigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.