Hej! Bygghandeln kan inte ge mig ett vettigt svar så jag tänkte att jag får skicka en fråga till det här forumet, det är alltid någon som kan svara: Eftersom frågan i första hand rör tryckförhållanden postar jag i detta forum, hoppas ingen misstycker.

Vi ska koppla droppslang från Rinkabyrör till häcken (http://www.rinkabyror.se/artiklar/tradgardsbevattning-2/droppbevattning/) samt två eller max tre (rektangulära) vattenspridare till gräsmattan. Jag har 1/2 tums slangar och en vanlig FMM utkastare, vanligt kommunalt vatten från kranen. Droppslangslängden ca max 65 m och de blinda slangarna blir nog max 40m. Inga stora ytor med andra ord. Totala gräsytan för vattenspridarna är ca 200kvm.

Jag vill ha en vattendator som sköter allt eftersom vi ofta är borta i en-två månader i stöten.

Kan jag seriekoppla alltihop eller blir det för lågt tryck?

Eller ska jag ha droppslangen för sig och vattenspridarna för sig?

Kan jag seriekoppla två-tre vattenspridare (och ha droppslangen för sig) eller blir det för lågt tryck också?

Jag hoppas verkligen att det går att seriekoppla alltihop i ett - alternativt att man kan ha droppslang och vattenspridarna separerade i två olika, för annars sticker kostnaden iväg med specialfördelare etc. Alla förslag tas tacksamt emot!

GLAD MIDSOMMAR! :up:
/ptk
 
Göran.W
Om du har max 20 meter slang från vatten utkastet ska 2 spridare funka men inte 3 förutsatt att det är 15 mm rör till vatten utkastet
 
PTK, det låter skönt med månadslånga semestrar :)

Vad du får ut från din bevattningsanläggning måste ju till största delen bero på vad du har för tryck och flöde in på vattnet.
Har du kommunalt vatten, eller vatten från en samfällighet är det ju bl.a. beroende på hur högt du bor.
Jag tror att tryck och flöde på kommunalt vatten kan skilja på så mycket som 1:5 beroende på lokala geografiska förhållanden.

Om du vill säkerställa en viss mängd vatten finns nog ingen annan säker lösning än att installera en egen pump/hydrofor/reservoar-anläggning.

Eller att be en granne vattna blommorna :D

Allt annat blir nog bara osäkra uppskattningar, som behöver verifieras över tid.
Och då ryker ju semestern :(
 
Jag har en droppslang, dock inte exakt den som Rinkaby säljer. Den är väl tio meter, och det som kommer ut ur änden på den har så lågt tryck att det bara porlar. Det kan inte driva en vattenspridare. Då är det samfällighetsvatten, jag tror att det inte är riktigt samma tryck som kommunalt.
 
Göran.W
Jo nog är det uppskattningar men normalt ska det gå kör 2 spridare + droppslang.
Dom går dock inte koppla i serie.
Jag skulle dock valt dessa spridarna http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Bevattning-och-Pump/Vattenspridare-14005/ för dom funkar utmärk vid låga tryck så länge dom bara går runt utan man ställt in område dom ska vatttna på.
Rektangulär spridare slutar röra som om trycket är för lågt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.