Vi har byggt ett nytt 1,5-plans hus på en gammal källare (strandskyddat område) med befintliga tilluftsdon och vi misstänker att vi kan/bör ändra antalet tilluftsdon i källaren. Huset är fördelat på 90m2 källare, 90 m2 plan 1, 60 m2 plan 2. Huset värms med en nibe 750 frånluftsvärmepump. Plan 1 och 2 har radiatorer som är dimensionerade efter 50 grader i framledningstemperatur och ett effektbehov på 35W/m3, vilket troligen är överdimensionerat.

Källaren är idag ouppvärmd men vi förbereder för bygga ut systemet även här. Källaren är nydränerad och vi har grävt ut plattan, isolerat och lagt i golvvärmeslingor. Vid behov har vi inget emot att även sätta in radiatorer i källaren. Vår rörmokare bedömer att Niben inte kommer ha några problem med att även värma källaren.

Frånluftsvärmepumpen har idag ett insug i källaren, två insug vån 1 och ett insug vån 2. Vi har idag 8 tilluftsdon i källaren, två tilluftsdon plan 1 + 5 tilluftsventiler i fönster, 1 tilluftsdon plan 2 + 3 tilluftsventiler i fönster.

Med den begränsade kunskap jag har om frånluftsvärmesystem så inser jag väl att det inte är optimalt att vi har ett insug i källaren när den är ouppvärmd men det förbereddes för när allt är färdigt och vi har tvättstuga på plats.

I vinter kommer vi värma källaren med elradiatorer och vi kommer ansluta golvvärmen i vår.

Jag misstänker att vi har för många tilluftsdon i källaren och undrar om ni har några tips på hur vi skall tänka där. Tre av tilluftsdonen är i samma rum som insuget (blivande tvättstuga). Övriga tilluftsdon är i motsatt ände av källaren.

Klimatet är bra i källaren och dräneringen fungerar bra. Vi kör klinker och putsade väggar. Inget trä. Vi kommer ha tvättstuga, gym och ett mindre allrum.

Idag finns ingen dörr in men vi kommer sätta dit en ytterdörr enl dagens standard. Finns inga fönster.
 
Med tilluftsdon antar jag att du menar friskluftsintag?
Du bör sätta igen de i tvättstugan iaf. Detta för att få luften att röra sig från övriga utrymmen och mot tvättstugan och på så sätt förhindra att fuktig luft från tvättstugan sprids till resten av källaren/huset.
 
Precis jag menar friskluftsintag. Tack för inputen.
 
Rum med frånluftsdon ska inte ha tilluft har jag förstått.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.