T
Hej,

vi har ett rum där de lagt gips på väggarna, ja sen spackel etc. Ska måla med Alcro Milltex 5 sen men undrar om det räcker med två strykningar eller om de ska göra tre?

Efter första strykningen har de även lagt på en massa spackel för att de missat några skarvar, behöver man då bara stryka färg en gång på det spacklet?

Vilka är ”de”?
Kan dessa inte svara på hur dom planerar för att göra snyggt och bli färdiga?

Tre strykningar eller ej kan väl bero på målaren..
Men det vanliga är väl två om man inte jobbar med linoljefärg.

T
Fällebyggarn Fällebyggarn skrev:
Vilka är ”de”?
Kan dessa inte svara på hur dom planerar för att göra snyggt och bli färdiga?

Tre strykningar eller ej kan väl bero på målaren..
Men det vanliga är väl två om man inte jobbar med linoljefärg.
De är ju inte överens, den första som kom sa att det krävdes tre strykningar för att det ska bli snyggt, den andra hävdar två...men får en känsla av att antalet strykningar minskar pga att de slarvat med underarbetet och att tiden börjar att ta slut

T TreeView skrev:
Hej,

vi har ett rum där de lagt gips på väggarna, ja sen spackel etc. Ska måla med Alcro Milltex 5 sen men undrar om det räcker med två strykningar eller om de ska göra tre?

Efter första strykningen har de även lagt på en massa spackel för att de missat några skarvar, behöver man då bara stryka färg en gång på det spacklet?
Det är ju väldigt svårt att säga, man får ju helt enkelt måla så många gånger som det behövs men jag vill i alla ha minst två lager färg på spackel. Nu kan man ju måla över spacklet separat innan man stryker hela väggen.

Jag tolkar dig som att du har en målarfirma som målar och de brukar ju ha koll och en massa knep för att det ska bli snyggt. Eller misstänker du att de inte är utbildade målare?

T
Sista gubben säger att han jobbat som målare i 30 år, men han missade ju flera skruvhål och skarvarna gick som vågor i rummet.

Dessutom sjukt mycket färgspill på trägolvet, hur får man bort det?!

T TreeView skrev:
Sista gubben säger att han jobbat som målare i 30 år, men han missade ju flera skruvhål och skarvarna gick som vågor i rummet.

Antal år i branchen säger inte ett smack om hur duktig han är.....han kanske har varit värdelös i 30år..;)

• Gilla
  • Haha
vict0r och 5 till
  • Laddar…
T TreeView skrev:

Hmm, ja det lät ju inte så lovande.
Färg på golvet brukar dock inte vara så svårt att få bort. Det går i regel att ta en kökssvamp eller nageln och skrapa försiktig och sedan torka med vatten.

Edit:under förutsättning att det är "vanlig" modern färg det är målat med.

Men målare borde täckt golvet. De målare jag känner spiller absolut inte på golv eller andra ytor utan att omedelbart åtgärda det.

Firman bör stå för rengöring, om du litar på dem... Låter som att du behöver övervaka den här målningen tyvärr.

• Gilla
TreeView
  • Laddar…
T
Kommer vara hemma idag när han kommer. Men nu är det ju spacklat ganska mycket över den första strykningen, är det då ok att endast göra en strykning på detta område med spackel eller är praxis två? Blir det bra att måla en gång på ett spacklat område?

T
J Jörgen Ö skrev:
Antal år i branchen säger inte ett smack om hur duktig han är.....han kanske har varit värdelös i 30år..;)
Eller hur!

T TreeView skrev:
Kommer vara hemma idag när han kommer. Men nu är det ju spacklat ganska mycket över den första strykningen, är det då ok att endast göra en strykning på detta område med spackel eller är praxis två? Blir det bra att måla en gång på ett spacklat område?
Spacklet kommer att suga annorlunda än den målade ytan så ett alternativ är ju att måla över spacklet först och sedan när det torkat lagom för att vara övermålningsbart stryka hela väggen. Många moderna färger är övermålningsbara inom kort tid så att man hinner två strykningar på en dag.
Förmodligen kommer det här sättet jag beskriver att fungera, det beror lite på färgtyp och även kulör.

Att bara stryka allt en gång till nu idag skulle jag inte rekommendera.

Observera att jag inte är målare, jag målar dock ofta och gärna, så det här är min personliga erfarenhet. Jag har en vän som är målare som har lärt mig en massa saker. Han är snabbare än jag och bättre på att bredspackla men det färdiga resultatet är nu mera jämförbart.

Färgen måste torka ordentligt innan man kan avgöra hur det blir så du kommer inte att kunna säga om det duger idag.

• Gilla
TreeView och 1 till
  • Laddar…
Alcro milltex 5 täcker alltid på 2 strykningar. Spackelfläckar måste grundas. Lite ispackling efter grundning får alla men här har man missat flera skarvar plus inte täckt golvet. Det här är ingen yrkesman som gjort detta!

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
T
M Micke R. skrev:
Alcro milltex 5 täcker alltid på 2 strykningar. Spackelfläckar måste grundas. Lite ispackling efter grundning får alla men här har man missat flera skarvar plus inte täckt golvet. Det här är ingen yrkesman som gjort detta!
Golvet är ju täckt...men inte ända fram till väggarna utan de har liksom lämnat en decimeter där, känns som att det är för att komma åt vid målning av listverket men nu är det ju en hel del färg på den ytan.

Håller med om att man kan missa ett fåtal skruvhål etc men nu är det ju mängder av spackel på den grundande målning, vilket då gör att de måste måla två gånger för att det ska bli bra?

Hus tomte
T TreeView skrev:

en ”riktig” målare täcker golvet

T TreeView skrev:
Golvet är ju täckt...men inte ända fram till väggarna utan de har liksom lämnat en decimeter där, känns som att det är för att komma åt vid målning av listverket men nu är det ju en hel del färg på den ytan.

Håller med om att man kan missa ett fåtal skruvhål etc men nu är det ju mängder av spackel på den grundande målning, vilket då gör att de måste måla två gånger för att det ska bli bra?
Hur hittade du denne målare? Var han billigast?

Antalet strykningar kan man ju inte bestämma om man plötsligt börjar spackla...
Det blir lite som att säga att man inte ska ha mer salt i såsen trots att man nyss hällde i mer grädde...

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
T
Kom via snickaren som vi anlitade, så ingen vi kollat upp. Tror dock att det kan bli bra men då krävs det följande
- Jag hittar fel och konstigheter
- Jag frågar på byggahus.se om dessa fel och konstigheter
- Jag går lös på målaren

Men det är ju inte direkt så jag tycker det är kul att springa runt och hitta fel...men det får jag ta upp när det är klart. Handlar om ett rum så inga jättepengar oavsett, bara riktigt irriterande.

Men väldigt skönt att få svar här...tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.