Jag ska bygga en större carport i sommar, ca 8.6m djup och 7m bred. Jag funderar nu på dimensionering samt hur många stolpar som behövs.
Min tanke nu är en 125 klämd mellan två st 145or som bildar en stolpe, och sedan 5 av dessa per sida. Det här ger ett cc-mått på ca 210cm, hade man kunnat ta bort en stolpe? Stolparna ska stå på varsin egengjuten plint på ca 2m. Stolparnas höjd är 245cm, sedan kommer en 220 hög förstärkt bärlina ovanpå dessa.
Taket ska vara utav tegelpannor och bygget ska göras i snözon 5.
Hade varit ytterst tacksam över några svar!
Min tanke nu är en 125 klämd mellan två st 145or som bildar en stolpe, och sedan 5 av dessa per sida. Det här ger ett cc-mått på ca 210cm, hade man kunnat ta bort en stolpe? Stolparna ska stå på varsin egengjuten plint på ca 2m. Stolparnas höjd är 245cm, sedan kommer en 220 hög förstärkt bärlina ovanpå dessa.
Taket ska vara utav tegelpannor och bygget ska göras i snözon 5.
Hade varit ytterst tacksam över några svar!
Här är en i grannskapet som byggt carport i liknande format, svartbygge. Stolpar ställda direkt i tomtgränsen till en icke vidtalad granne.
Han har lyckats ställa 1/3 del av stolparna snett, de lutar 15 - 20 grader. Stolparna är 45x70mm....
Sedan har han lagt 45x90 reglar med ca 6m spännvidd från tomtgränsen mot husets vidbyggda garage,. Där finns inga stolpar, reglarna är fästa i träsargen runt det platta garagetaket.
Jag har bara väntat på att detta skall rasa när det blir lite snö, men det har överlevt i 3 vintrar nu. Så uppenbarligen kan man fuska rätt ordentligt med dimensioneringen. Jag kan bara inte fatta hur han vågar parkera sin bil under det här taket, framförallt på vintern
Han har lyckats ställa 1/3 del av stolparna snett, de lutar 15 - 20 grader. Stolparna är 45x70mm....
Sedan har han lagt 45x90 reglar med ca 6m spännvidd från tomtgränsen mot husets vidbyggda garage,. Där finns inga stolpar, reglarna är fästa i träsargen runt det platta garagetaket.
Jag har bara väntat på att detta skall rasa när det blir lite snö, men det har överlevt i 3 vintrar nu. Så uppenbarligen kan man fuska rätt ordentligt med dimensioneringen. Jag kan bara inte fatta hur han vågar parkera sin bil under det här taket, framförallt på vintern
Yes det har jag, den säger att 4st 95x95 limträ (cc 2950mm) per sida bör fungera. Bör det även fungera med det regelvirke jag tänkte bygga stolpe av i och med att det blir ännu lite grövre dimension (145a, 125a, 145a klämda ihop)?Z z_bumbi skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Dimensionering balkong på stolpar
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur många stolpar behöver pergolan?
Altan & Uteplats -
Dimensionering tappvatten "halvstort" system, många små eller en stor stam?
Vatten & Avlopp -
Dimensionering av stålstolpar till takstolar.
Byggnadsfysik -
Byta ut takåsar av telestolpar (kreosot...) Dimensioneringshjälp
Lösvirke & Timmerhus
Populärt i forumet
-
Vad göra med ett nytt garagegolv i betong?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
30 kvm gäststuga med plintgrund- Isolera med XPS?
Bygga "garage" i större förråd
Hur stora plintar till carport med förråd
Guide för beräkig av u-värde?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus