Ska bygga altan på plattor som är 7.8m bred och 6.7m lång.

Ska man använda 60cm CC?

Hur många plattor behövs?

Tänkte ta denna om ni inte har andra alternativ

https://www.byggmax.se/marksten-hel-grå-350x350x50mm

Behöver det sitta en marksten under varje regel? Dvs för varje 60cc? Det skulle isf innebära 145 stycken markstenar, det kan väl inte stämma?

På en annan sida läser jag att man ska sätta en marksten varje 2 meter, innebär det då både vågrätt och lodrätt? Dvs ca 14 stycken?

Fairlane
Markstenen är istället för plintar så 145 stycken känns helt galet ja.

Vågrätt och lodrätt?

Kolla en ritning för en altan på plintar och byt plintar mot marksten. Hur många det blir beror också på dimensionering av reglarna. Grövre reglar gör att avståndet kan öka och tvärtom.

Fairlane Fairlane skrev:
Markstenen är istället för plintar så 145 stycken känns helt galet ja.

Vågrätt och lodrätt?

Kolla en ritning för en altan på plintar och byt plintar mot marksten. Hur många det blir beror också på dimensionering av reglarna. Grövre reglar gör att avståndet kan öka och tvärtom.
Ok så varje regel behöver inte vila på en platta? Dvs jag behöver inte utgå från 60cc måttet för plattorna utan bara för reglarna?

Läser på Bolist ritning att det ska vara 2 meter mellan varje platta. Så om altanen är 2x2 meter så blir det 4 plattor.

J Johan Larsson9794 skrev:
Ok så varje regel behöver inte vila på en platta? Dvs jag behöver inte utgå från 60cc måttet för plattorna utan bara för reglarna?

Läser på Bolist ritning att det ska vara 2 meter mellan varje platta. Så om altanen är 2x2 meter så blir det 4 plattor.
Vad kommer du använda för dimension på reglarna?

FredrikR FredrikR skrev:
Vad kommer du använda för dimension på reglarna?
Tror 145x45 för det verkar standard?

J Johan Larsson9794 skrev:
Tror 145x45 för det verkar standard?
Ja, det beror ju hur tätt man vill ha plintar/plattor/bärpunkter.
Och vad man har för möjligheter avseende höjd i förhållande till tex altandörr.

FredrikR FredrikR skrev:
Ja, det beror ju hur tätt man vill ha plintar/plattor/bärpunkter.
Och vad man har för möjligheter avseende höjd i förhållande till tex altandörr.
Ok... Då gör jag såhär. Varje sida är ca 7 meter lång. För bärlinorna tar jag 5 markstenar bär sida. I snitt blir det 0.7 marksten per meter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.