928 läst · 7 svar
928 läst
7 svar
Hur många markstenar krävs?
Ska bygga altan på plattor som är 7.8m bred och 6.7m lång.
Ska man använda 60cm CC?
Hur många plattor behövs?
Tänkte ta denna om ni inte har andra alternativ
https://www.byggmax.se/marksten-hel-grå-350x350x50mm
Ska man använda 60cm CC?
Hur många plattor behövs?
Tänkte ta denna om ni inte har andra alternativ
https://www.byggmax.se/marksten-hel-grå-350x350x50mm
Behöver det sitta en marksten under varje regel? Dvs för varje 60cc? Det skulle isf innebära 145 stycken markstenar, det kan väl inte stämma?
På en annan sida läser jag att man ska sätta en marksten varje 2 meter, innebär det då både vågrätt och lodrätt? Dvs ca 14 stycken?
På en annan sida läser jag att man ska sätta en marksten varje 2 meter, innebär det då både vågrätt och lodrätt? Dvs ca 14 stycken?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 672 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 672 inlägg
Markstenen är istället för plintar så 145 stycken känns helt galet ja.
Vågrätt och lodrätt?
Kolla en ritning för en altan på plintar och byt plintar mot marksten. Hur många det blir beror också på dimensionering av reglarna. Grövre reglar gör att avståndet kan öka och tvärtom.
Vågrätt och lodrätt?
Kolla en ritning för en altan på plintar och byt plintar mot marksten. Hur många det blir beror också på dimensionering av reglarna. Grövre reglar gör att avståndet kan öka och tvärtom.
Ok så varje regel behöver inte vila på en platta? Dvs jag behöver inte utgå från 60cc måttet för plattorna utan bara för reglarna?Fairlane skrev:
Läser på Bolist ritning att det ska vara 2 meter mellan varje platta. Så om altanen är 2x2 meter så blir det 4 plattor.
Vad kommer du använda för dimension på reglarna?J Johan Larsson9794 skrev:
Ok... Då gör jag såhär. Varje sida är ca 7 meter lång. För bärlinorna tar jag 5 markstenar bär sida. I snitt blir det 0.7 marksten per meter.FredrikR skrev:
Liknande trådar
-
Byte av bergvärmepump hur många meter behöver jag ha
Värmepumpar -
hur många rör krävs till pool och storlek?
Pool -
Hur många livline-krokar krävs på 3-graders villatak
Tak & Vind -
Ta bort hjulbultar/muttrar med slagskruvdragare? Hur många Nm krävs?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Hur många forummedlemmar.....krävs det för att byta en glödlampa?
Övrigt husrelaterat