Produkter som diskuteras: "karmskruvar"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Medlem
· Stockholm
· 4 128 inlägg
Hej
Jag vet inte vad 4x15 är för mått, men jag brukar sätta fönster med 2 karmskruv i sidorna och dörrkarmar med 3 karmskruv i sidorna.
Aldrig att jag sätter uppe och nere, endast att jag väger av några bitar att ställa dörr/fönster på innan jag kilar fast karmen i rätt läge och borrar.
/Workingclasshero
Jag vet inte vad 4x15 är för mått, men jag brukar sätta fönster med 2 karmskruv i sidorna och dörrkarmar med 3 karmskruv i sidorna.
Aldrig att jag sätter uppe och nere, endast att jag väger av några bitar att ställa dörr/fönster på innan jag kilar fast karmen i rätt läge och borrar.
/Workingclasshero
Det är modulmått. Höjden är bara 40cm så ska man ha två tycken skruvar i sidostycket kommer dem hamna väldigt nära hörnen.Workingclasshero skrev:Hej
/Workingclasshero
Medlem
· Stockholm
· 4 128 inlägg
Gick upp och tittade på mina 60x60 fönster.J JF. skrev:
Lägg dina karmskruv så nära du kan hörnen och det fortfarande går att borra med borrmaskin.
Eller upplever du något problem som jag inte ser?
/W
Ska man följa Svensk standard SS 81 81 43 så ska karmskruven sättas 19cm från kanten på fönstret då hamnar man i mitten på sidostycket. Sen står det även att om fönstret är bredare än 1000mm ska det även finnas infästningar i över- och understycket.Workingclasshero skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 128 inlägg
Ditt fönster är ju rätt smalt.J JF. skrev:
Var sitter gångjärnen?
Sitter gångjärnen på långsidan tycker jag du sätter dem där, karmskruven bör sitta på gångjärnssidan.
Jag tänkte fel när jag sade sidostyckena, självklart sätter du karmskruven på långsidorna.
Bra att du är envis så jag hinner fatta frågan korrekt
/W
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur många ventiler behövs?
Ventilation -
Hur många Thuja brabant behövs för 10 meter?
Trädgård allmänt -
Hur många vattenslangar behövs?
Trädgård allmänt -
Hur många hantverkare behövs för att byta ett fönster?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Hur många elektriker behövs och hur lång tid tar det att fixa fler eluttag
El