Hej!

Ska montera ett liggande fönster med måtten 15x4. Fönstret har inte förborrade hål för karmskruvarna. En karmskruv per sidostycke räcker? Hur många behövs i över- och understycket?

Redigerat:
Hej
Jag vet inte vad 4x15 är för mått, men jag brukar sätta fönster med 2 karmskruv i sidorna och dörrkarmar med 3 karmskruv i sidorna.
Aldrig att jag sätter uppe och nere, endast att jag väger av några bitar att ställa dörr/fönster på innan jag kilar fast karmen i rätt läge och borrar.
/Workingclasshero

• Gilla
JF.
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Jag vet inte vad 4x15 är för mått, men jag brukar sätta fönster med 2 karmskruv i sidorna och dörrkarmar med 3 karmskruv i sidorna.
Aldrig att jag sätter uppe och nere, endast att jag väger av några bitar att ställa dörr/fönster på innan jag kilar fast karmen i rätt läge och borrar.
/Workingclasshero
Det är modulmått. Höjden är bara 40cm så ska man ha två tycken skruvar i sidostycket kommer dem hamna väldigt nära hörnen.

J JF. skrev:
Det är modulmått. Höjden är bara 40cm så ska man ha två tycken skruvar i sidostycket kommer dem hamna väldigt nära hörnen.
Gick upp och tittade på mina 60x60 fönster.
Lägg dina karmskruv så nära du kan hörnen och det fortfarande går att borra med borrmaskin.
Eller upplever du något problem som jag inte ser?
/W

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Gick upp och tittade på mina 60x60 fönster.
Lägg dina karmskruv så nära du kan hörnen och det fortfarande går att borra med borrmaskin.
Eller upplever du något problem som jag inte ser?
/W
Ska man följa Svensk standard SS 81 81 43 så ska karmskruven sättas 19cm från kanten på fönstret då hamnar man i mitten på sidostycket. Sen står det även att om fönstret är bredare än 1000mm ska det även finnas infästningar i över- och understycket.

• Gilla
Tjrex och 1 till
  • Laddar…
J JF. skrev:
Ska man följa Svensk standard SS 81 81 43 så ska karmskruven sättas 19cm från kanten på fönstret då hamnar man i mitten på sidostycket. Sen står det även att om fönstret är bredare än 1000mm ska det även finnas infästningar i över- och understycket.
Ditt fönster är ju rätt smalt.
Var sitter gångjärnen?
Sitter gångjärnen på långsidan tycker jag du sätter dem där, karmskruven bör sitta på gångjärnssidan.
Jag tänkte fel när jag sade sidostyckena, självklart sätter du karmskruven på långsidorna.
Bra att du är envis så jag hinner fatta frågan korrekt :)
/W

J JF. skrev:
Hur många behövs i över- och understycket?
3+3

• Gilla
JF.
  • Laddar…
T tergo skrev:
3+3
Sen 1 i varje sidostycke?

J JF. skrev:
Sen 1 i varje sidostycke?
Ja, men troligen går det bra utan i sidorna
sätt karmskruvarna i långsidorna först och sen känn efter om det behövs i sidorna

Våra övehängda öppningsbara liggande 10×4 från Outline (Elitfönster) har två karmskruvar/karmhylsor på vardera sida från början.

Öppnat fönster från Outline (Elitfönster) med synliga karmskruvar och karmhylsor, utsikt över gräsmatta med höstlöv i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Edit: växlade bredd & höjd.

Redigerat:
Demmpa Demmpa skrev:
Våra övehängda öppningsbara liggande 4×10 från Outline (Elitfönster) har två karmskruvar/karmhylsor på vardera sida från början.

[bild]
Mitt fönster är ett liggande 15x4, ditt är ett stående 4x10 :)

J JF. skrev:
Mitt fönster är ett liggande 15x4, ditt är ett stående 4x10 :)
Vårt är också liggande, råkade växla höjd & bredd när jag skrev.

Demmpa Demmpa skrev:
Vårt är också liggande, råkade växla höjd & bredd när jag skrev.
Aha, bilden som är missvisande, det ser mycket högre ut på bilden tyckte jag

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.