jag undrar om någon kan beträtta,

att om jag tänker lämna mitt hus ouppvärmt under vinter  (huset ligger i Kalmar) , kommer då vattenledningar att tåla det ? jag menar, att om man blåser tomt, vattenledningar i huset och sedan, när vattenmätare ligger i ett biutrymme till huset, man stänger av vattenflöde till huset, så tål den ca 1 meters gjutjärnsrör som står mellan marken och vattenmätare så där max -18 graders kyla , eller måste man värma upp det ?

Är det säker att gjutjärnsrör eller kopparrör alltid spricker om vatten i de fryser till is ? Och hjälper det inte, att om vatten ,
exempelvis i rörets ena ända har några + grader och i det andra ändan inte ?

Jag menar , att om ledningens längd är endast 10 meter och den ena ändan har inte frysit (fast är nära till noll temperatur) , hindrar det inte , det att vatten i det andra ändan av röret fryser.
Jag måste nu åter ställa det viktigaste fråga (om någon vet svaret )  ; tål koppar-  och gjutjärnsrör inte alls att vatten fryser i den utan att röret skulle spricka sönder ?

Tacksam för svar ;

just  inflyttade.

kopparör eller järnrör de kvittar....... står det vatten idom så fryser dom sönder lika kvickt som avlöningen försvinner

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.