Jag ser att det är en massa frågor om dels instruktioner specifikt för TA 213 samt rent allmänt om injustering av reglersystem.

Detta har alltid funkat för mig:

Vi pratar normalt 2 st begrepp här
-reglerkurva/kurvlutning, en funktion som gör att vi skickar varmare vatten till radiatorerna när det bilr kallare utomhus och omvänt.
-parallellförskjutning, en funktion som justerar nivån på temperaturen vid en viss given utetemp.

Förutsättning är:
- varierande ute temp typ nu (hösten när värmebehov börjar komma), gärna både över & under 0
-tålamod samt lite tid, minst 2 veckor

- Öppna samtliga radiatorventiler & termostater för fullt
- skit i att det blir för varmt i vissa utrymmen (om det inte blir olidligt)
- notera temperatur i normerande rum (typ vardagsrum) & utomhus (helst den vägg där utegivaren sitter) 2ggr dag (samma tid morgon & kväll varje dag) i 1vecka

Nu har en vecka gått.

- Har du samma rumstemperatur i rummet trots varierande utetemp (bry dig inte om om det är för varmt eller kallt)?
Då är kurvan rätt inställd
-Blir det kallare inomhus när det blir kallare utomhus?
Då är kurvan inte tillräckligt brant, öka lutningen.
-Blir det varmare inomhus när det blir kallare utomhus?
Då är kurvan för brant, minska lutningen.
När kurvan är rätt inställd (vänta minst 1 gärna 2 dygn mellan varje justering och fortsätt notera temperaturer) så justerar du rumstempen med "parallellförskjutningen". Är det för varmt så sänker du parallellförskjutningen, är det för kallt så höjer du den.

Du kommer alltid att ha problem med varierande temp i början av hösten då luftfuktigheten ställer till det tills du "torkat ut" huset. Det finns styrningar som hanterar sånt också men det är lite överkurs.
 
Annars sätter man en shuntstyrning med innegivare och det funkar direkt. Det spar kunden några tusenlappar på...
 
Fast nu var ju förutsättningen att man hade ett gammalt system typ TA 213 som relativt sällan hade rumsgivare.
Och rätt injusterade så har de lika bra funktion som ditt nya fina system med rumsgivare ;-}
 
Jag har fått tag på en beg. reglercentral TA 213 som jag inte får fason på. Den har ett tillkopplat programur FRZ4 där den mekaniska klockan tyvärr har gått sönder och jag tänker därförköra utan programuret eller ev. ersätta det med ett digitalt ur. Har någon ett tips på lämpligt ur (dygnsstyrning)? Min fråga nu är egentligen följande: Det sitter ett motstånd på 150 ohm mellan plintarna 8 och 9 på reglercentralen. Ska detta motstånd sitta kvar om man kör utan programur? Ytterligare en fråga: Kan man koppla in en rumstermostat på reglercentarlen och i så fall över vilka plintar?
Tacksam för svar.
 
Jag kör med omkopplaren på uret på solläget hela tiden och det funkar bra. Klockan pajade typ 1990 och behövs inte om man inte ska använda nattsänkningen. Har inget motstånd.

Streckläget på urpanelen stänger shunten ner till noll, användbart på sommaren. Tänk på att ratten till dag och nattstyrningen samt väljaren mellan dag/natt etc kan vara lite "sprakig" alltså vara lite dålig kontakt och kan kräva lirkande, motionerande eller byte för att få läget man önskar.

Jag kör med lägsta framledningstemp från shunten styrd av utegivaren och termostater på elementen för att enskilt justera rummen i huset och det funkar bra. Nu när det är typ -2 ute ligger framtemperaturen till elementen på ca 40 grader.

Ett litet tillägg till första inlägget; om det blir för varmt i enskilda rum så skruva ner termostaten på elementet i det rummet, den kommer då fungera som en temperaturbegränsare när temperaturen stiger i rummmet. Med andra ord så kommer man i praktiken ställa temperaturen efter det kallaste rummet/rummen i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.