A
Jag ser ofta att detta ämne dyker upp. Och att många saknar kunskap i ämnet. Så jag startar en tråd här. Om det nu inte är redan gjort?

Jag är hantverkare. Och jag kan lika väl lurad som du som anlitar hantverkaren kan bli lurad.

Först gäller det att ha allt skriftligt. För annars är det nästan omöjligt att reda ut vad som är bestämt.
Om du som kund eller hantverkare har problem att få betalt för ditt arbete eller att hantverkaren slingrar sig från att åtgärda ett fel så är det första att man har en rak dialog med sina krav. Och det ska helst ske skriftligt.

Och om inget händer efter det måste man gå till tinget. Allmänna reklamationsnämnden eller hallå konsument har ingen kraft att tvinga fram åtgärder.

Därför ska man se att allt är åtgärdat innan du betalar som privatkund. Och om du inte är nöjd ska du vänta med att betala sista fakturan. För när den väl är betald så har du inte längre något förhandlingsläge. Och måste då ta hantverkaren till tinget.

Med allt detta sagt så finns även kunder med orealistiska förväntningar. Och här gäller att arbetet är utfört enligt en viss standard och fackmannamässigt.
Så du som kund får ibland försöka ta det lugnt och ha realistiska förväntningar på utfört arbete. Dvs att inte betala för ett arbete bara för att du inte är nöjd är ju inte ok. Utan du måste ta reda på om felet är såpass att hantverkaren faktiskt gjort ett fel.
 
  • Gilla
Jenka 72 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.