Har köpt hus med fasad av eternit som jag inte vill byta ut. Dock behöver fasaden åtgärdas då nuvarande färg har rest sig/flagnat på flera ställen. Det jag undrar är hur jag går från nuvarande läget till önskat läge - något som håller länge.
Behöver jag ta bort nuvarande färg eller bara ta bort det flagnande? Och hur tar jag bort den gamla färgen på ett bra sätt? Vilken färg skall användas? Tacksam för alla tips!
Behöver jag ta bort nuvarande färg eller bara ta bort det flagnande? Och hur tar jag bort den gamla färgen på ett bra sätt? Vilken färg skall användas? Tacksam för alla tips!
Går i samma tankar med tak och fasad.Claes Sörmland skrev:
Men visst bör det vara silikat eller liknande så att det kan andas? Jag skulle vilja säga att färgen släpper just pga att den inte kan andas..?
Men jag kan ha fel.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 101 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 101 inlägg
Normalt är en eternitfasad helt torr förutom enstaka slagregn. D v s den kan målas utan problem med akrylat.D Dr Benz skrev:
Man kan också välja silikat men då måste ju det göras från början vid första målningen. Har redan akrylat målats på så är det kört. Och man skrapar ju inte en eternitfasad färgren. (Många silikafärger är i verkligheten silikatförstärkta akrykaträger. Eller om man vill vända på det, akrylatförstärstärkta silikatfärger.)
Absolut det är jag helt med på. Det går inte att måla på akrylat och man skrapar ju såklart inte eternit…Claes Sörmland skrev:Normalt är en eternitfasad helt torr förutom enstaka slagregn. D v s den kan målas utan problem med akrylat.
Man kan också välja silikat men då måste ju det göras från början vid första målningen. Har redan akrylat målats på så är det kört. Och man skrapar ju inte en eternitfasad färgren. (Många silikafärger är i verkligheten silikatförstärkta akrykaträger. Eller om man vill vända på det, akrylatförstärstärkta silikatfärger.)
Ah så det kan alltså funka att köra akrylat.. iofs borde det bli samma sak som målad panel så det låter ju fullt rimligt.
(Yes mixen av silikat känner jag till men tänker att mer diffusion är bättre än väldigt lite som man får av ren akrylat)
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 101 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 101 inlägg
Jag kör ljusgrå obehandlad eternit på huset. Bara att spruta fasaden med Klorin vart femte år så ser den i nyskick ut när påväxten dör och bleks bort över natt. Svårt att hitta en fasad som kräver mindre underhåll.
Ta först reda på vilken typ av färg som det är målat med idag.E Emanan skrev:Har köpt hus med fasad av eternit som jag inte vill byta ut. Dock behöver fasaden åtgärdas då nuvarande färg har rest sig/flagnat på flera ställen. Det jag undrar är hur jag går från nuvarande läget till önskat läge - något som håller länge.
Jag tog flagor från vår fasad och lämnade dessa till en Flugger-färgbutik, som efter några dagar återkom med vilka färger som var lämpliga att måla över med.
Då behövdes bara borttagning av lös färg och rengöring innan målning.