Elkopplingspanel med flera kablar och två kondensatorer i en kompressorinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Säkringen går direkt på en kompressor.
Jag mäter 3 fas kopplade motorer på jobbet ibland, men hur mäter jag i denna röra av kablar ??

Den har 2 st kondensatorer, de isolerade kablarna går till brytare/säkring som går att åter ställa (den har inte löst ut)

L
Det är en 3 fas med kondensatorkoppling för att gå på enfas , se hur tamparna ligger skriv upp och mät som du brukar

Det är inte helt säkert att det är en trefasmotor, kan vara en enfas med hjälplindning.
Men mät som om det vore en trefas så får vi se.
Kondensatomerna är de parallellkopplade?
Går motorn att dra runt för hand?

Protte

Motorn snurrar fint.
Inser att bilden var dålig, kladdade ihop detta lite fort. Har Googlat men inte hittat liknande koppling, men det beror nog på att jag är värdelös på att just Googla.

Handritad elektrisk kopplingsschema på rutigt papper som visar anslutningar till en motor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Märklig koppling.
Blå, röd + röd kan vara huvudlindning.....
Vänster kondensator driftskondensator....
Svart + brun hjälplindning....
Höger kondensator för att kompensera induktansen i hjälplindningen, känns lite krystat men jag försöker.

Har du motorprovare på jobbet kanske det finns en vridtrafo också och en tångamperemeter så du kan mäta strömmen i olika ledare.

Protte

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Har inget jobb tänkte jag nästan säga, eller rättare sagt, jag har ingen fysisk arbetsplats mer än min bil, och har bara instrument/tång och en meg.

Jag ska ta mig till kompressorn i eftermiddag, koppla loss lite och mäta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.