Jag har en multimeter eller vad det heter.
Använde den för några år sedan, och nu kommer jag inte ihåg hur man använder den.
Vilket värde ska man ställa in den på om man vill mäta fram vilken som är nolla, fas samt jord?

MVH Anders

Jag tror det enda en multimeter duger till är att hitta spänning eller inte, dvs var fasen är. Skillnad mellan nolla eller jord skall vara i färg på kablarna. Svart eller brun för fas, blå för nolla och grön/gul för jord. Sedan beror ju färgerna på vilken årsmodell av hus du har. Har själv ett från -75 så ledningsfärger har inte varit ett problem.

Ställ in apparaten på minst 250~ eller växelspänning. Har den ingen indikering av spänning på vredet så kanske det är en sådan där "automatisk". Då vill den bara veta om det gäller V(Spänning) eller A(Ström) eller R(Resistans) o.s.v.

Ta det lungt om du är osäker på hur du använder apparaten...

Se framförallt upp när du skall mäta ström [A] (ampere).
På dom flesta mätare måste man flytta sladdarna då.
När man mäter ström går hela strömmen genom multimetern, alltså multimetern skall kopplas in i serie med mätobjektet.
Multimetern fungerar som en "kortslutning", och om man kopplar in den fel kan det bli en onödiga överraskning.

Det provade jag i min ungdoms glada dagar. Det sa "poff" ::) och multimeter hade gått till det sälla mätlandet.

Skämtåsido. Jag tror de flesta med banankontakter kräver att man flyttar vid strömmätning av dignitet.

Många multimetrar kräver bara att du flyttar sladdarna vid upp till 10A mätning. Fast det syns på multimetern.

ska man mäta ström med en multimeter eller någonting i ett 220 system se till att ha en multimeter som verkligen är skyddsisolerad. Det kändes rätt bra när det blev en kortis och kortet smälte i min metrix. Kåpan blev knappt varm.

Tack för alla svar.
Det är väll AC man ska ställa den på? då kan jag välja mellan 750 och 200 AC, vilken ska jag ta?
Går det lika bra att använda en testmejsel isåfall om det ändå bara går att mäta fram fasen?

MVH Anders

Sätt den på 750.

Men sen gäller det att du får rätt på vilken som är jord och vilken som är nolla, också.

Vad har du för färger att välja på?

• Gilla
Diddifuentes
  • Laddar…
Mellan fas och nolla och mellan fas och jord har du 240V.
Mellan nolla och jord nära noll V(om du inta har något jordfel) Om du mäter som ovan så vet du vilken som är fas, sen återstår två kablar. Normalt (alltid) är jorden
Gul/grön eller i äldre hus röd. Om du har någon av dessa färgerna så vet du vilken som är jord. Sedan använder du metoden uteslutning.

//Magnus

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.