Hej,

I besiktningen av vårt radhus uppmättes, som synes i bild nedan, en fuktkvot på 19% i en regel under golvet i tvättstugan där vattenmätaren sitter. Besiktningen nämner inga lukter men vi kan känna en lukt, både i tvättstugan och på lite andra ställen i huset, dock har besiktningsmän och andra hantverkare sagt att det inte luktar som fukt/något farligt, utan troligen bara beror på gammal impregnering eller liknande.
Text som beskriver olika fuktkvoter uppmätta i ett hus vid besiktning.

Hur som helst känns det bäst att mäta fukten någon gång i månaden. Duger detta mätverktyg?
https://www.bosch-diy.com/se/sv/p/universalhumid-0603688001
Tänker att jag sticker in det i reglar jag kommer åt under luckan i tvättstugan.

Här är en film på hur det ser ut där under.
https://drive.google.com/file/d/1GRMzkSSgpDs9iS_sh4JbDtYG3jMBF67M/view?usp=sharing

Skulle ni säga att något mer behöver göras?

M Marvin1 skrev:
Hej,

I besiktningen av vårt radhus uppmättes, som synes i bild nedan, en fuktkvot på 19% i en regel under golvet i tvättstugan där vattenmätaren sitter. Besiktningen nämner inga lukter men vi kan känna en lukt, både i tvättstugan och på lite andra ställen i huset, dock har besiktningsmän och andra hantverkare sagt att det inte luktar som fukt/något farligt, utan troligen bara beror på gammal impregnering eller liknande.
[bild]

Hur som helst känns det bäst att mäta fukten någon gång i månaden. Duger detta mätverktyg?
[länk]
Tänker att jag sticker in det i reglar jag kommer åt under luckan i tvättstugan.

Här är en film på hur det ser ut där under.
[länk]

Skulle ni säga att något mer behöver göras?
Hej igen,

Fick inte så mycket vägledning här än så länge, men jag öppnade i vart fall mitt Bosch-verktyg och mätte i 3 syllar som jag kom åt under tvättstugan. Dessa låg på 13-14% vilket känns OK. Kände inte heller någon särskild lukt.

Radhusen i området har en del problem med fukt eftersom de är byggda på 60-talet då konstruktionen med betongplatta inte gjordes särskilt bra. Under vårt golv har jag sett en nivell-liknande uppregling (i alla fall på vissa ställen) som ska va bra, dock finns ingen ventilation för att skapa undertryck där.

MEN
Jag passade också på att kolla till och mäta på kallvinden. Har känt till att vi har beläggningar där, men har trott att de uppkommit för många år sedan och att vi numera inte har någon fuktproblematik där. Dock mätte jag fuktkvot på 18% i en gavel och det ser faktiskt inte så bra ut där. Här är det idag 2 grader varm ute och snö på taket.

Tror ni detta är något att oroa sig för? Vad hade nästa steg varit?

• Bild av en trävägg med hål täckta med mesh, sladdar och ett verktyg på träbjälkar, belyser potentiella fuktproblemen i kallvinden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktmätare av märket Bosch visar 18% fuktkvot på trä i kallvinden; bakgrunden visar träväggar och ventilationshål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.