Hej.

Är det någon som har koll på hur man möter en värmesäkring till en Electrolux ugn.
Ugnen går i ca 20 minuter och slår sen av all el i ugnen till den har svalnat.
Jag har mätt och konstaterat att det är överhettningsskyddet som löser ut och bryter strömmen vilket är helt korrekt då det känns väldigt varmt där kretskorten sitter
Konstaterade att fläkten i ugnen inte verkar gå igång och jag hittade en värmesäkring (ZN limitor) som har två blå kablar och 2 st vita kablar.
Hur funkar denna värmesäkring och hur mäter jag om denna är trasig. Misstänker antingen denna säkring eller relät som skall slå till och ge ström till fläkten.
Googlade jag lite verkade denna värmesäkring vara relativt vanligt förekommande fel med liknande symtom ...

Någon som har koll på detta?

Jag hittade iallafall ett datablad på den:

https://www.limitor.com/limitorProject/datasheet/ZN_englisch.pdf

Såvitt jag förstår så är det en switch med temperaturberoende avslagsfördröjning.

Man slår på en styrspänning, och då efter ca 45s drivs ström genom switchen. Gissar att fläkten startar då. Sedan om man tar bort styrströmmen, så förblir switchen till i 5 - 15 minuter, längre om det är varmt.

Så om du skall kontrollmäta den, så får man lägga på en styrspänning, och samtidigt resistansmäta genom switchen.

Alternativt så kan du ju mäta där den sitter på plats. Om det finns spänning över styrkretsen, och det finns spänning in till den, så skall det komma spänning på utgången efter typ en minut.

Ett annat alternativ, är att du kopplar förbi den, startar då fläkten så vet du att den är trasig. Ha bara koll så du inte kortsluter styrkretsen istället för att bygla switchen.

Antar denna värmesäkring är trasig. Om jag byglar förbi säkringen dvs byglar de två blå kablarna så går fläkten igång, fast fläkten går då hela tiden eftersom inget bryter den ,
Jag har också mätt att det ligger 230 Volt över de vita trådarna som går till styrningen till säkringen. Säkringen blir varm men den verkar aldrig sluta kretsen så fläkten kan starta..
så det blir att beställa en ny sådan

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
A
Mycket vanligt fel
Bara att byta

• Gilla
draje
  • Laddar…
Har just bytt i vår ugn nu också 😊👍

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.