Elementet blir inte varm i enrörsslingan. Andra element i samma slinga blir varma. Så jag vill lossa termostaten för att se om piggen är fast.
Termostatventil på ett element med synlig silvrig mutter och plastvred, eventuellt problem med fast termostatpinne i enrörsslinga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det bara arr skruva av den silvriga muttern?
Följdfrågan: finns det moderna termostat med display (ej bluetooth/home automation) som passar ventilen?

T Thomas_Blekinge skrev:
Är det bara arr skruva av den silvriga muttern?
Det är den.

Du har rätt att du ska skruva av den silvriga muttern. Och den följer med termostaten, så du ska skriva så att den rör sig åt höger i bilden.

M Masthugg skrev:
Du har rätt att du ska skruva av den silvriga muttern. Och den följer med termostaten, så du ska skriva så att den rör sig åt höger i bilden.
Tack!! Ska testa imorgon!

Den är väl ändå högergängad? Så ska den vridas åt vänster för att lossna.

En termostatventil på ett element med en röd pil som visar att ventilen ska vridas åt vänster för att lossna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

du har ritat rätt.

Men om du läser vad jag skriver så skriver jag att den ska gå åt höger. Om du istället tänker att muttern ska bli kvar på elementet, så ska den ju vridas åt andra hållet, så den vandrar åt vänster i bilden. Men den är fortfarande lika högergängad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.