Hej!
Har köpt ett nytt tvättställ till badrummet men det har annorlunda design på undersidan och krockar med varmvattenröret.
Jag vill lösa det genom att ta bort gamla kopplingar som jag inte ser vitsen med. Problemet är att jag inte får bort dem. Sitter stenhårt.
Bilden visar hur det ser ut.
Det som jag märkt 1 tänker jag är det som får vara kvar. Muttern på det röret verkar sitta fast. Det är det som är märkt 2 jag tänkte ta bort.
För det första, nån som kan bekräfta att jag tänker rätt och att del 2 ska gå bra att ta bort?
För det andra, nån som har bra tips på hur jag får bort den?
Tänker själv att kanske prova varmluftspistolen för att värma och nästa steg är att köpa en längre skiftnyckel.
Mvh / Martin
Har köpt ett nytt tvättställ till badrummet men det har annorlunda design på undersidan och krockar med varmvattenröret.
Jag vill lösa det genom att ta bort gamla kopplingar som jag inte ser vitsen med. Problemet är att jag inte får bort dem. Sitter stenhårt.
Bilden visar hur det ser ut.
Det som jag märkt 1 tänker jag är det som får vara kvar. Muttern på det röret verkar sitta fast. Det är det som är märkt 2 jag tänkte ta bort.
För det första, nån som kan bekräfta att jag tänker rätt och att del 2 ska gå bra att ta bort?
För det andra, nån som har bra tips på hur jag får bort den?
Tänker själv att kanske prova varmluftspistolen för att värma och nästa steg är att köpa en längre skiftnyckel.
Mvh / Martin
En mellanbit mellan rör och slang. Är en reducering till slangen. En polygryp att hålla på mitten och en skiftnykel på den övre mutten så lossar de, kan vara lite trögt men går. Bara ta i lite. Men finns inget att stänga av med, så det kommer att spruta vatten, när det tas isär, du får stänga av inkommande vatten och sätta en plugg ( ser ut som 15 ) i mellanbiten så ni har vatten. Lämpligt även att sätta en ventil ( ballofix ) på röret från väggen samtidigt.
Del 1 ser ut att vara ett 16-rör och en Securex-mutter. Då behöver del 2 vara kvar för att det endast är det som passar mot konan i kopparröret.
Det ser ut att finnas tillräckligt med plats för att kapa av konan under muttern och montera en 16-15 klämringskoppling. Mät kopparröret!
Det ser ut att finnas tillräckligt med plats för att kapa av konan under muttern och montera en 16-15 klämringskoppling. Mät kopparröret!
Tack för svar! Ja, jag var på byggvaruhus och de trodde också det var securex. Så jag har köpt en adapter och delar som ska passa och det slutar med en kulventil som har den gänga som behövs för flexslangen.M -MaH- skrev:
Men jag kan inte detta så bra så när jag satte en polygrip på 1 (för att hålla emot) och en skiftnyckel på 2 och det inte rubbades en millimeter blev jag osäker på om jag gjorde rätt.
Att kapa röret var min första tanke. Kan var ett alternativ om jag inte får bort 2.
Produkter som diskuteras: "polygrip"

Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Önskar jag hade läst ditt inlägg mer noggrant, det hade sparat mig en massa tid och besvär. Nu ser det iaf ut som på bifogad bild.M -MaH- skrev:
Röret var mycket riktigt 16 och det blev en 15/16 klämringskoppling och en 16/10 kulventil.
Allt är tätt när jag drog på vattnet.
Men - det var fördjävla trögt att dra muttern runt klämringen. Efter handdragning kom jag bara ca 3/4 varv. Vatette skriver att det ska vara ett helt varv.
Min teori är klena händer och armar i kombination med dåliga verktyg.
Hur säkerställer jag att kopplingen är korrekt åtdragen?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden