På vattenburet elements ventil finns en oring som tätar lilla piggen som termostaten verkar på.

Om den fastnat, finns någon rekommendation på lösgörande och smörjande olja?

Hur mycket våld vågar man använda?
/OlleG
 
Är det själva piggen i packboxen som sitter fast? Oftast är det ventilkäglan inne i ventilen som sitter fast i stängt/strypt läge.

Fastnar stiftet i packboxen så är det oftast bättre att byta packboxen än att försöka smörja upp den.

Packboxen och ventilkäglan smörjs med armaturfett, tex,
https://unipak.dk/sv/katalog/smorjmedel/smorjmedel/armaturfett
 
Demmpa Demmpa skrev:
Är det själva piggen i packboxen som sitter fast? Oftast är det ventilkäglan inne i ventilen som sitter fast i stängt/strypt läge.

Fastnar stiftet i packboxen så är det oftast bättre att byta packboxen än att försöka smörja upp den.

Packboxen och ventilkäglan smörjs med armaturfett, tex,
[länk]
Tackar för svar.
Men att byta packboxen kräver avstängning tömning av vatten, skulle helst vilja avstå det. Borde kanske fungera att spruta på lite flytande silikon som tränger in för att lossgöra den.
 
Fungerar termostatventilen, alltså att käglar öppnar max när termostaten är borta, så stänger ventilkäglan mot packboxen, så det kommer normalt bara någon droppe när man demonterar packboxen.
 
Aha! Är det oringen eller alltihop man byter?
 
Radiatornyckel och avtappningsventil på mörkgrå bakgrund, verktyg för värmeinstallation eller underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stiftet sitter i packboxen, exakt hur packboxen ser ut beror på vilken tillverkare och modell det är, ovan är MMA.


Närbild av ett föremåls inre del, cirklar i metall med fokus på mönstrade ytor och dunkel vätska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ser en MMA ventil med förinställning, där packboxen är bortplockad.

Rördelar och komponenter spridda på en grå yta. Messingkopplingar, svart plastbit och en spik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Både packboxen och ventilkäglan utskruvna från ventilhuset.
Övre är en Danfoss, nedre en MMA.
 
Hej
Demmpa, du är otroligt snäll som tar dig tid och svarar. Väldigt tacksam.
Egentligen sitter min ventil på ingången till en ACJ värmeväxlare, det var lättare att förklara problemet om jag tog exemplet med element. Antog att det var likartat.

Tar med en bild på min ventil. 34 mm koppling till termostaten.

Som jag tolkar det du säger och bilderna:
Fjädern som trycker ut "piggen" sitter i ventilkäglan, så om piggen går ut hela vägen av sig själv så öppnar ventilkäglan helt och då vågar man byta packboxen?


Om ventilkäglan måste bytas så måste vattnet tömmas???
 
  • Radiatoranslutning, ventildelar, korrosion, damm, installationsbehov av underhåll eller reparation, inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O OlleGra skrev:
Som jag tolkar det du säger och bilderna:
Fjädern som trycker ut "piggen" sitter i ventilkäglan, så om piggen går ut hela vägen av sig själv så öppnar ventilkäglan helt och då vågar man byta packboxen?
Ja.

O OlleGra skrev:
Om ventilkäglan måste bytas så måste vattnet tömmas???
Ja, eller frysas med en rörfrys
https://www.storent.se/se/catalog/products/category/126520/rorfrys-d45mm

Jag hade troligen bytt hela ventilen istället för bara ventilinsatsen.
Ventilinsats = ventilkägla+packbox.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.