Hej,
En absolut nybörjare i renovering här.
Vi har ett mindre badrum med snedtak.
Själva duschen kan placeras där taket har fått hela höjden. Det är ena duschväggen som är utmaningen. Standard duschvägg passar inte pga snedtak.
Nu har vi en - utöver äcklig - ful, vinglig, plast-aktig och mått-anpassad duschvägg.
Har någon bra tips på hur man kan lösa det?
Behöver man beställa specialmått eller går det för en hantverkare (med rätt verktyg) att skära?
Finns det andra lösningar?
Som sagt... jag är en absolut nybörjare.
Själva duschen kan placeras där taket har fått hela höjden. Det är ena duschväggen som är utmaningen. Standard duschvägg passar inte pga snedtak.
Nu har vi en - utöver äcklig - ful, vinglig, plast-aktig och mått-anpassad duschvägg.
Behöver man beställa specialmått eller går det för en hantverkare (med rätt verktyg) att skära?
Besök badrums-butiker så finns kataloger. Vi har ett badrum med snedvägg, besökte ett ställe i Malmö som hade en dörr från Macro i butiken, inbyggd i en liten demo-dusch med snedtak för att visa att man kunde beställa snedskuren.
De skulle förstås bygga om och sålde ut dörren med 75% rabatt... Fram med måttbandet och den passade på centimetern in där vi behövde den!
Hur som helst, det gick fint att måttbeställa också men det kostar ju en slant. Man vill ju ha säkerhetsglas med fina icke skarpa kanter så skulle tro att man inte gör det på plats.
https://www.macrodesign.se/sortiment/duschar/
De skulle förstås bygga om och sålde ut dörren med 75% rabatt... Fram med måttbandet och den passade på centimetern in där vi behövde den!
Hur som helst, det gick fint att måttbeställa också men det kostar ju en slant. Man vill ju ha säkerhetsglas med fina icke skarpa kanter så skulle tro att man inte gör det på plats.
https://www.macrodesign.se/sortiment/duschar/
Tack för tipset. Ni hittade ju både bra och snygg lösning! Bra med ett kvalitetstest ocksåTomtom79 skrev:Besök badrums-butiker så finns kataloger. Vi har ett badrum med snedvägg, besökte ett ställe i Malmö som hade en dörr från Macro i butiken, inbyggd i en liten demo-dusch med snedtak för att visa att man kunde beställa snedskuren.
[länk]
Ja gå till en glasmästare så fixar dom det. Ingen hantverkare kan skära till en härdad glasdörr. Härdat glas går inte att skära. Dessutom så vill man ha en snygg slipad kant.
Laminerat glas går att skära på plats men du vinner inget på det.
Laminerat glas går att skära på plats men du vinner inget på det.
Billigare vet jag inte men jag ville inte beställa härdat glas och jag kunde göra det själv. Vi hade inga repor förrän en ickeläskunnnig städerska var där med fel grejjor. Det kan vara så att skivan var belagd, jag minns inte, det var 12 år sen.
Lite knepigt med snedtak, en dörr kommer att ta i taket med spetsen om den ska kunna svängas ut. En fast vägg inga problem att få till av dom som vet. Nu behöver inte väggen gå ända upp i tak, utan kan vara en rätt stor glipa mot taket. I taket sätts då en konsoll som håller överdelen på plats och ev silikon mellan glas och golv för hålla det kvar på plats. Tror det finns färdiga glasväggar som kan passa, då många nya hus har snedtak på övervåningen.
Kanske en som är skuren?I Ilse. skrev:Hej,
Liknande trådar
-
Fläkt till inglasning
Altan & Uteplats -
Inglasning balkong
Altan & Uteplats -
Lamellglas missfärgning
Byggmaterial & Byggteknik -
Tänkte köpa och montera själv någon sort av plissegardiner. Undrar hur monterar jag dom på inglasad balkon . Aluminiumprofiler är på glaset?
Fönster & Dörrar -
Avancerad grind med tidsstyrning/taggläsare/ringklocka utan abonnemang
Villalarm & Hemautomation