Om man lånar ut pengar mellan släktingar för boendet ( istället för banklån) hur löser man säkerhetsfrågan? Just in case om släktingarna tappar betalningsförmågan?

T Thomas_Blekinge skrev:
Om man lånar ut pengar mellan släktingar för boendet ( istället för banklån) hur löser man säkerhetsfrågan? Just in case om släktingarna tappar betalningsförmågan?
Såvida låntagaren äger fastighet: Jag lånade av föräldrarna insatsen till mitt förra hus. Som säkerhet togs det inteckning i huset. Detta eftersom jag hade syskon och det skulle vara rättvist om något hände. Denna skuld reglerades och jag kunde senare använda pantbrevet till nytt lån i bank. Den % pantbrevet kostar är trots allt användbart/"investering" i fastigheten.

Om låntagaren inte har hus: Annars får man väl skriva en revers.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Det går som sagt att ta ut pantbrev även mellan privatpersoner. Exakt hur man gör har jag ingen aning om.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Man kan pantsätta även en bostadsrätt om det är en sådan. Föreningen för ett register över alla anmälda panter, så det registreras hos den i de fallen.

En sådan pantsättning ger, precis som fastighetsinteckningar, företrädesrätt framför allmänna fordringar.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Problemet är ju om den du lånar pengar till inte kan betala blir det svårt. Det är inte kriminellt vara skyldig någon pengar. Men, en säkerhet kanske, bil, husvagn, stuga, dyra smycken som pant kanske. Det finns ett uttryck jag hört ”det är svårt att lugga en skallig”
Mitt råd är: Låna INTE ut pengar, bästa sättet bli av med släktingfreden..

• Gilla
Janetgorgis
  • Laddar…
K Kaptenz skrev:
Problemet är ju om den du lånar pengar till inte kan betala blir det svårt. Det är inte kriminellt vara skyldig någon pengar. Men, en säkerhet kanske, bil, husvagn, stuga, dyra smycken som pant kanske. Det finns ett uttryck jag hört ”det är svårt att lugga en skallig”
Mitt råd är: Låna INTE ut pengar, bästa sättet bli av med släktingfreden..
Nja, "inte kriminellt att vara skyldig någon pengar".
Måhända inte kriminellt att men betalar du inte dina trafikböter du dömas till fängelse istället..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.