Jag har ett hus som är byggt på 60-talet och som då hade två tak - ett tak över den huvudsakliga bostadsdelen och ett mindre och lägre tak över delen där pannrum och tvättstuga var. Jag har kallat dessa huskropp A och B i ritningarna som är bifogade. c:a 1980 byggdes huset till och då byggde man en vinkel som ansluter till den lägre/mindre huskroppen. Tillbyggnaden har jag kallat huskropp C.

Taken på de tre huskropparna har alla olika höjd till nocken, men åtminstone taken över de ursprungliga huskropparna har samma lutning, tillbyggnadens har ungefär samma men kanske inte exakt (har inte mätt). A är högst, sedan C och lägst är B. På A byttes taket förra året - ganska okomplicerat förutom att ett hörnet mot C är avkapat något.

Problemet jag har nu när jag är i färd med att lägga om taken på huskropp B och C är hur regn- och smältvatten ska kunna rinna ner i "innerhörnet" på ett bra sätt. Som det är nu går vinkelrännan som är mellan huskropp B och V in under A:s tak där det är lite plåt lagt mot väggen, men det känns inte helt säkert - det är också ett ställe löv gärna lägger sig och gör att vattnet tar andra vägar och jag är väldigt orolig för vattenskador.

För att inte bli allt för långrandig har jag bifogat ett antal bilder som förhoppningsvis visar hur det ser ut från olika håll och perspektiv. Det finns även en skiss som visar nivåerna mellan takens nockar.

Jag har funderat på om jag ska bygga på takstolarna på B och C för att få upp taknivåerna så att jag kan få en vinkelränna som kommer ut på ett bättre sätt i innerhörnet istället för att vattnet ska rinna längs A:s vägg och under A:s tak.

Jag är mycket tacksam för all hjälp jag kan få, jag hade tänkt komma igång med takbytet närmsta veckan men vet inte hur jag ska lösa det här...
 
  • Takmöten.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ytterväggar.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_9524.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_9525.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_9526.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_9527.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_9528.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_9529.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_9530.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_9531.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_9532.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_9533.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_9534.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_9535.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_9536.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett alternativ är att förlänga taket på hus A så att det går mitt på nock på hus C för att bara få en ränna. Det räcker med att förlänga ena halvan av taket om du så vill.
 
Jag försökte rita upp det i Sketchup (jag är ingen mästare på det så vissa saker ser lite konstiga ut...) och tycker att det blir lite konstigt eftersom C har högst nock. För att förlänga tak A bygger jag på takstolarna i innerhörnet på B (påbyggnad lila i bilden, ursprungliga takstolar gröna).

Eftersom jag väl även behöver dra upp nocken på halva B (där takstolarna byggs på för förlängning av As tak) så blir det lite knepigt? Nocken på olika ställen på B beroende på vilken sida av Cs nock den är?

Ett alternativ är att fortsätta påbyggnaden av takstolarna hela vägen till slutet, men då blir taket asymmetriskt när man ser det från sidan... Att bygga på takstolarna i B även påaandra sidan nocken är inte så lockande eftersom det då blir en väldigt utskjutande takfot på den sidan.

(Den rosa rektangeln i bilden är bara där för att visa vart Cs nock hamnar. Där vinkelrännan ska vara har jag satt ytorna som "Hidden" så att man ska se takstolspåbyggnaden.)

Takmöten_Sketchup.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Om du gör taket till nock på hus blir den inte högre än hus c nock då? Du får bygga en lodrät vägg från befintlig nock hus b till den nya nacken som kommer från hus A.
 
Alt att plåtslagaren täcker av alla svåra delar så att du kan lägga pannor på resten....
 
Matti_75 skrev:
Om du gör taket till nock på hus blir den inte högre än hus c nock då? Du får bygga en lodrät vägg från befintlig nock hus b till den nya nacken som kommer från hus A.
Om jag förstått kommunen (Kungsbacka) rätt så tycker de att jag behöver bygglov för att höja Bs nock rakt upp för att komma i nivå med A, det rör sig om 35-40 cm upp. Att höja nocken på B till samma nivå som C tycker de är Ok utan bygglov, det blir c:a 20 cm. Nu vet jag inte riktigt vad bygglovskraven säger, huset ligger utanför detaljplanerat område (kommer nog att bli detaljplanerat omm ett par år).

för att inte krångla till det för mycket vill jag inte höja nocken på B till mycket över C, men lite grann går väl bra om det underlättar det hela.

Jag vill inte att taket på B sm är på den andra sidan (allså där det inte C är) bygger längre ut horisontellt än ytterligare c:a 20 cm, men på den sida C är kan det bygga lite mer horisontellt.
 
Enk Projektet skrev:
Alt att plåtslagaren täcker av alla svåra delar så att du kan lägga pannor på resten....
Frågan är hur plåtslagaren ska undvika att vattnet rinner in under tak A, där det samlas löv som gör att vattnet tar andra vägar...
 
Prosit skrev:
Frågan är hur plåtslagaren ska undvika att vattnet rinner in under tak A, där det samlas löv som gör att vattnet tar andra vägar...

Borde gå och bygga lådor mot hus A och sen plåta runt det.
 
johan ivarsson skrev:
Borde gå och bygga lådor mot hus A och sen plåta runt det.
Menar du så att inte tak A sticker ut över B alls på den sidan av Bs nock, men att tak A på andra sidan Bs noch sticker ut över som det gör idag?
 
Prosit skrev:
Menar du så att inte tak A sticker ut över B alls på den sidan av Bs nock, men att tak A på andra sidan Bs noch sticker ut över som det gör idag?
Där hus A går ner i hus c tak borde man kunna bygga igen med plyfa och sen plåta runt. Ganska säker på att detta går men man måste se det i verkligheten för att vara helt säker.
 
Jag tog några bilder till idag på det kritiska området, där tak B + C går in under A. Jag har på bilderna tagit av pannorna och rensat bort ungefär en halv papperskasse löv + bös som låg, över, under pannor och över/under plåtar.

Det är flera lager plåtar - en går längs A:s vägg ovanför pannorna och sticker tillsammans med vinkelrännan ut över en annan plåt. Den här andra plåten går också upp på väggen en bit och runt hörnet.
 
  • IMG_9539.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_9540.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_9541.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_9542.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_9543.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_9544.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_9545.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_9546.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Just nu känns det mest lockande att förlänga en del av tak A så att jag får ett bra möte med tak Cs nock. Som det är nu så är mötet mellan nockarna för B och C knepigt eftersom C är c:a 20 cm högre än B.

Om jag fortsätter A på så sätt att jag får en ny nock på B i samma höjd som C borde det bli bra och samtidigt borde vinkelrännan bli "normal". Jag ska plocka av pannor och masonit på C vid mötet så jag kommer ner till takstolarna och ser hur A behöver förlängas.
 
  • Gilla
Matti_75
  • Laddar…
En fundering angående det här med att bygga om taket (förlänga del av tak A = höja delar av tak B):

Är det möjligt - och i så fall vettigt - att göra det genom utvändig isolering på vissa ställen istället för att bygga på takstolarna?

Jag är lite osäker på hur mycket delar av tak B behöver höjas men det kan vara 20-35 cm räknat vinkelrätt mot takstolarnas högben. Nocken på B behöver i alla fall höjas c:a 20 cm vertikalt för att komma i höjd med tak C. Jag ska försöka mäta under torsdagen (1/8).
 
Redigerat:
Det har stått lite still ett tag nu, men efter att ha haft en snickare hemma för diskussion av lösningar (han har inte tid att göra jobbet själv) så får det bli så här:

* Utrymmet under det utskjutande taket byggs in i en "låda" som sedan kläs med plåt.
* Takstolarna byggs på med kilformade påbyggnader så att nocken blir c:a 20 cm högre men nere vid takfoten bibehålls nuvarande höjd, det blir alltså en något brantare taklutning.
* I det problematiska hörnet så blir det inte riktigt samma form på kilarna utan lutningen på taket anpassas så att vinkelrännan går på lämpligt sätt ner mot hängrännan.

Det jag nu klurar på är om jag ska bygga den här "lådan" först och sedan bygga på takstolarna eller tvärtom. Snickaren föreslog lådan först så att jag ser vilken lutning jag behöver ha för att vinkelrännan ska bli rätt. För att göra så behöver jag nog bygga en takstol till så att jag har något att bygga lådan mot (lådans vägg hamnar mitt emellan två befintliga takstolar), sen behöver jag bygga på den här takstolen med en kilformad påbyggnad.

Alternativet är att först bygga på takstolarna, lägga råspont och sist bygga lådan, men då är det svårare att se att det blir helt rätt med lutningar och placering av vinkelrännan...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.