Sätter ny panel och är trappan kommer måste panelen gå upp ett snäpp jämfört med övriga fasaden... Hur löser man detta på ett snyggt sätt??? Snackar steg om iaf 10cm
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det bara ett trappsteg?
Hur ser grunden ut bakom panelen/vindpappen?
Är panelen grundmålad/grundoljad, den ser så naturell ut?
Ska du ha smal lockläkt eller hur är det tänkt?

Panelen bör sluta 20 cm över mark om det inte är rejält med tak över.
Vanligt är att panelen antingen sågas diagonalt så att det följer trappan, eller så följer den trappstegen, titta gärna på hus i närheten hur de löst det.
 
Den är ogrundad, jag ska ha hatt lockläkt på 4cm breda. Grunden är en naturstensgrund och kapad nivå på panelen ligger prick 20möver mark. Frågan är om jag ska sätta panelen som jag gjort med helt enkelt ett trappstegs kortare brädor .. Känns som det kan bli lite skummt med läkten...
 
Kan bli pilligt att komma åt att olja in ändträt ordentligt när det är uppspikat, men gjort är gjort.

Det vekrar ha fallit bort några tecken i din text, så när du skriver "20möver" menar du då 20 millimeter eller 20 centimeter? Det ser nämligen inte alls ut som 20 cm på bilden, om det inte är väldigt mycket skräp som ska bort?

Nej, det blir inte skumt med läkten, det är läkten som gör att det INTE ser skumt ut. Den går naturligtvis ner lika långt som den längre brädan.

Se också till att måla alltihopa innan du sätter upp läkten, annars får vi en tråd från dig nästa år där du frågar varför du fått sprickor i färgen mellan panel och läkt.
 
Redigerat:
Tror inte det blir så konstigt med läkten, men om du vill undvika det kan du försöka sätta brädorna så att ingen brädskarv (=läkt) hamnar över nivåskift. Antingen genom att justera skarvbredden på flera brädor tidigare el genom brädor med olika bredd.
 
20cm , det är mkt bös som ligger....
Jag målar givetvis allt innan jag sätter läkt. Ändträt doppar jag i olja medven anassad 17cm burk som går att få mellan brädorna
 
Har själv gjort "misstaget" att bara ha 10 cm till marken, men det blir så dumt om ytterväggen slutar 10 cm ovanför golvet, blir lite dragit om fötterna :-D
 
Då kan det vara bra att planera in stommens underlag så att en bred liggande offerbräda kan sättas upp i framtiden (om inte direkt).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.