Hej, vi inreder andravåningen och elektriker kommer imorgon och slog mig när jag gick igenom sakerna igår att hur löser vi ventilationen i badrummet bäst. Husrt värms via frånluftsvärmepump och vattenburen golvvärme. Det blir golvvärme även på andravåningen. Men inget extra är draget på andravåningen för ventilation mer än att där sitter tilluftsventiler på gavlarna.

Så min tanke är att det bästa blir en pax fläkt som sitter i snedtaket. Så elektriker får förbereda uttag för det så får snickarna som ska sätta upp takfönster sen fixa genomföring i taket.

Bifogar bilder på badrummet samt en av ventilerna i gaveln. Där handduken hänger blir det takfönster så undrar lite vart fläkten bör sitta och behövs något mer i badrummet?

Mvh

Oinrett badrum med träreglar och isolering i snedtak, förberett för ventilation. Rum för framtida installation av fläkt och takfönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Badrum under renovering med synlig träkonstruktion och osb-skivor, samt öppning i väggen där ett takfönster ska installeras.
Skapa konto
Isolerat snedtak under konstruktion i badrum med träreglar och plastfolie, planerat för tillägg av ventilation och monteringsarbete för takfönster.
Skapa konto
Osäker bild av träpanel och ventil i badrum under renovering på andravåningen.
Skapa konto

Givetvis skall badrummet kopplas till din fvp , annat vore dumt för det finns mycket att återvinna i badrum speciellt om det är govvärme. dessutom kan pax konkurrera dem din fvp om flödet

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Givetvis skall badrummet kopplas till din fvp , annat vore dumt för det finns mycket att återvinna i badrum speciellt om det är govvärme. dessutom kan pax konkurrera dem din fvp om flödet
Ja efter pratat med fler så kom jag med fram till det. Ventilationen ser ut som följande på andra plan. Ska man då sätta ett frånluftsdonet hyfsat högt i snedtaket och sen dra ett ventilationsrör så man kommer ner under golvet via snedtak och vägg och koppla på sig på den kanalen som finns där? Är otroligt novis på denna delen men är det något hyfsat simpelt?

• Planritning över ventilation på övervåningen med detaljerade kanaler och positionering av frånluftsdon i snedtak, markerade anteckningar visas.
    Skapa konto
Donet skall sitta nära där det händer , dvs dusch. röret (100mm) till ett t-rör för huvudkanal till fvp

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.