Har tagit ut en vägg och ska göra en alkov av en gammal garderob. Problemet är att det är en viss nivåskillnad mellan golvet inne i garderoben och rummet utanför, se bild.

En lösning är ju att göra som jag gjort på bilden och sen sätta en kvartsstav för att dölja glipan, men hur snyggt blir det? Måste finnas bättre lösning.

Biten jag mätt med är en spillbit ek men tänkte köpa en sådan och använda som tröskel. Tröskelbiten måste ligga "över" på båda sidor då parketten är ganska slarvigt sågad och inte utgör en rak kant.

IMG_7895.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Åsa Lund
List på list är aldrig snyggt...

Hur bred är glipan?
Hur hög är nivåskillnaden?
Hur bred är alkovöppningen?

Kan du inte lägga en 10mm eklist under tröskeln? På samma sätt som du har lagt plastdistanserna.

glipan är ca 100mm bred, nivåskillnad ca 10mm. Öppningen är ca 1800mm.

Jo det kanske fungerar Mattiaz, får se om det finns i exakt rätt storlek på byggvaruhuset

Gå till en finsnickare ist och be om en list, eller ännu bättre hela tröskeln så får du den i ett stycke.

Kanske frösa en fals i tröskelns underkant på den sida där golvet är högst?

• Gilla
Thyro89 och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle också göra som övriga föreslår... Snacka med något snickeri eller ta fram handöverfräsen och gå loss på en vanlig ek-planka. Kom ihåg att runda av kanterna lite på de hörn som blir uppåt, annars kan det ta ont i tån...

Hej, hur blev resultatet? Eller står du fortfarande utan tröskel?

• Gilla
swealp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.