Hej.

Bygger en maskinhall 6 meter från huset.

Vattenslangen (PEM 32mm i väl tilltagen längd som kommer räcka ända in i nya plattan) grävdes ner i samband med husbygget och går ut på 180cm under plattan. (Huset har randisolering)

Det är viss nivåskillnad och jag har höjt nivån för maskinhallen vad som är vettigt men slutresultatet kommer bli ungefär enligt skiss.
Befintliga marken i blått och nya i orange.

Handritad skiss som visar nivåskillnader och placering av isolering och vattenledning för maskinhall, befintlig mark (blått) och ny mark (orange).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag kommer kunna gräva in lite i slänten och gräva ner slangen och hålla 130-140cm under slutgiltiga marknivån.

Kommer lägga isolering nästan direkt över slangen i den mån det går och sen isolering ut från nya plattan.

Faktum är att den ligger på icke frostfritt djup hör norr om Gävle gör att jag vill lägga värmekabel.

Har fundering på att lägga en pem 32mm (pluggad ände) och sticka in direkt under vattenslangen så långt jag kommer åt och strippa fast dem. Då kan man ha en värmekabel i det undre röret och ha det fyllt med vatten eller glykol samt kan byta värmekabel om så behövs.

Är det helt tokigt tänkt?

(Kan ju strippa värmekabel direkt på slangen nu och framtidssäkra med nämnda extra PEM när värmekabeln ger upp)

Eller skulle ni bara lägga slangen som den är och sen lägga i värmekabeln och köra dessa pem-kopplingar gjord för värmekabel?
(gillar inte dem då det ändå är en risk för läckage)

Grävd schakt med synlig gul skyddskanal för en vattenledning av PEM-rör ner i jorden. Området runt schaktet är täckt av jord och sand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här kommer 32mm PEM ut i ett nästan vertikalt schakt. Kommer kunna gräva ner och gå ner i en böj enl skissen.

Tacksam för lite input på era lösningar på mitt problem.

Och ja det är ett gult skyddsrör på 50mm som slutar precis utanför bild. Kommer behöva skarva skyddsröret om det ska upp i nya plattan.
Det som exponerats för sol är väldigt sprött.

Eftersom denna PEM är inkopplad och klar med avstängningsventil och allt inne i huset så känns det tjatigt att börja riva det.
Vågar inte lita på att det gula skarvade skyddsröret håller att dra om med ny pem+värmekabel.

Annars har det varit frestande att dra ur pem och lägga en 25mm plus värmekabel som normalt ska gå ypperligt i ett 50mm skyddsrör.

G-83 G-83 skrev:
Du kan väl lägga värmekabeln i vattenslangen? Finns koppling till det. [länk]

Edit: Nu läste jag lite noggrannare och såg att du redan tagit upp detta. Min erfarenhet är att det inte läcker mer i en sån koppling än i någon annan koppling.
Japp. Det skulle vara lättast med en sådan lösning.

På något sätt känns det lite avigt att medvetet ha en elkabel instucken i en trycksatt vattenledning om man har schaktet öppet än.

Det lutar mest åt att köra det extra PEM innehållande värmekabel om det inte är helt tokigt. (Stora värmeförluster?)

Dock kanske den "värme-PEM" skulle passa bättre att strippa fast uppepå vattenledningen och inte under för att mota tjälen istället för att värma under.

Sammantaget borde ändå de använda watt i värme mota tjälen lika mycket när det rör sig om centimeter till avstånd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.